با تیم کوک بیشتر آشنا شوید


امید دلیری 8 آذر 1399 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

بیوگرافی

تیموتی دونالد کوک – تیم کوک یک مدیر تجاری ، خیرخواه و مهندس آمریکایی است که در تاریخ 1 نوامبر 1960 در آلاباما ، ایالات متحده آمریکا متولد شد. او در یک کلیسای باپتیست تعمید یافت و در رابرتسدیل بزرگ شد. پدرش دونالد کارگر کشتی سازی بود و مادرش جرالدین در داروخانه کار می کرد.او اکنون مدیر ارشد اجرایی شرکت اپل است و قبلاً به عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیت می کرد.

کوک در سال 1978 از دبیرستان رابرتسدیل فارغ التحصیل شد. وی در سال 1982 لیسانس علوم (B.S) در رشته مهندسی صنایع را از دانشگاه اوبرن دریافت کرد. کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی (MBA) از دانشکده تجارت فوکوای دانشگاه دوک در سال 1988 دریافت کرد.

فعالیت ها

تیم کوک پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اوبرن ، 12 سال در زمینه تجارت کامپیوتر در شرکت IBM فعالیت کرد. در نهایت به عنوان مدیر امور آمریکای شمالی در این شرکت خدمت کرد. در این زمان بود که کوک همچنین مدرک MBA خود را از دانشگاه دوک به دست آورد و در سال 1988 تبدیل به محقق دانشکده تجارت فوکوا شد. کمی بعد ، او به عنوان مدیر عامل بخش فروش مجدد کامپیوتر فعالیت کرد. در سال 1997 ، وی به مدت شش ماه معاون بخش مواد اولیته شرکت Compaq شد ، اما پس از استخدام توسط استیو جابز سمت خود را در این شرکت ترک کرد.

کوک در مارس 1998 به عنوان معاون ارشد عملیات جهانی به اپل پیوست و سپس به عنوان معاون اجرایی فروش و عملیات جهانی در این شرکت فعالیت کرد. وی پیش از مرگ جابز در اکتبر همان سال به عنوان رئیس اجرایی منصوب شد. وی در مدت تصدی مسئولیت مدیر اجرایی ، مدافع اصلاح سیاسی نظارت بین المللی و داخلی ، امنیت سایبری ، ساخت آمریکا و حفظ محیط زیست شد. در نهایت او از سال 2011 که اپل را به دست گرفت. تا سال 2020 ، کوک درآمد و سود شرکت را دو برابر کرد و ارزش بازار را از 348 میلیارد دلار به 1.9 تریلیون دلار افزایش داد.

از دیگر فعالیت های او می توان گفت در سال 2014 اولین مدیر اجرایی شرکت Fortune 500 شد.همچنین در بخش هیئت مدیره شرکت نایک و بنیاد ملی فوتبال فعالیت می کند و معتمد دانشگاه دوک است. در مارس 2015 وی گفت كه قصد دارد تمام دارایی سهام خود را به خیریه اهدا كند.

استخدام در اپل

در سال 1998 ، استیو جابز از کوک خواست که به اپل بپیوندد. کوک در یک سخنرانی آغازین در دانشگاه اوبرن گفت که پس از ملاقات با جابز تصمیم گرفت که به اپل بپیوندد.
اولین سمت وی ​​معاون ارشد در عملیات جهانی بود.او تمام کارخانه ها و انبارها را بست و تولیدکنندگاه قراردادی را جایگزین آن ها کرد.این امر منجر به کاهش موجودی شرکت از ماه به روز شد.با توجه به اهمیت پیش بینی و آینده نگری ، گروه وی از سال 2005 قرار دادهای طولانی مدتی در زمینه های مختلف مثل سرمایه گزاری در تولید فلش مموری بسته اند.این سرمایه گزاری باعث تضمین تامین پایدار آیپاد نانو ، آیفون و آیپد شد. اقدامات کوک برای تحت کنترل نگه داشتن هزینه ها به رسمیت شناخته شد.این امر باعث شد او همراه با بقیه شرکت ، سودهای کلانی کسب کنند.

در ژانویه 2007 ، تیم کوک به عنوان مدیر عملیات ارتقا سمت یافت. در سال 2009 موقعی که استیو جابز به علت مشکلات مربوط به سلامتیش مرخصی بود، تیم کوک به عنوان مدیر ارشد اجرایی انتخاب شد. در ژانویه 2011 ، هیئت مدیره اپل سومین درخواست مرخصی پزشکی استیو جابز را تایید کرد. در آن زمان ، کوک مسئول بیشتر عملیات روزمره اپل بود ، در حالی که جابز بیشترین تصمیمات مهم را می گرفت.

منصوب شدن به عنوان مدیر ارشد اجرایی شرکت اپل

پس از استعفا جابز از سمت مدیرعاملی و ریاست هیئت مدیره ، کوک به عنوان مدیر ارشد اجرایی جدید شرکت اپل در 24 آگوست 2011 انتخاب شد. شش هفته بعد در 5 اکتبر 2011 ، جابز به دلیل عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده درگذشت.در 29 اکتبر 2012 ، کوک تغییرات عمده ای را در تیم اجرایی شرکت ایجاد کرد. اسکات فورستال از سمت معاون ارشد iOS استعفا داد و مشاور کوک شد. تا اینکه سرانجام در سال 2013 از شرکت جدا شد. جان بروت ، که معاون اصلی خرده فروشی اپل بود ، شش ماه پس از شروع کار در اپل با دریافت 100,000 سهم به ارزش 60 میلیون دلار ، برکنار شد. وظایف فورستال بین چهار مدیر دیگر اپل تقسیم شد: جونی آیو طراح SVP ، رهبری تیم روابط انسانی اپل را بر عهده گرفت. کریگ فدریگی رئیس جدید مهندسی نرم افزار iOS شد. ادی کیو مدیر خدمات اپل، مسئول Maps و Siri شد.باب منسفیلد ، مهندسی سخت افزار سابق SVP ، رئیس یک گروه فناوری جدید شد.

زندگی شخصی

تیم کوک از علاقه مندان به تناسب اندام است و از پیاده روی ، دوچرخه سواری و رفتن به ورزش لذت می برد. وی به علت شخصیت منزوی و تک رو خود ، از یک مرکز تناسب اندام خارج از منطقه برای حفظ حریم شخصی اش استفاده می کند .در مورد زندگی شخصی او چیزهای زیادی در دسترس عموم نیست. وی در اکتبر 2014 توضیح داد که به دنبال دستیابی به سطح اساسی حریم خصوصی است.

در سال 1996 پزشکان به اشتباه تشخیص دادند که کوک دارای بیماری مولتیپل اسکلروزیس است. اتفاقی که به گفته وی باعث شد دنیا را به شکلی دیگر ببیند. او از آن زمان در جمع آوری کمک های خیریه مانند مسابقات دوچرخه سواری برای جمع آوری پول برای بیماری شرکت کرده است. وی بعداً به مجله فارغ التحصیلان اوبرن گفت که علائم وی به خاطر حمل بارهای بسیار سنگین بوده است.

کوک گفته است که در سال 2009 بخشی از کبد خود را به جابز پیشنهاد کرد.زیرا آنها یک گروه خونی نادر دارند. کوک گفت که جابز با فریاد پاسخ داد: من هرگز اجازه نمی دهم چنین کاری بکنی. من هرگز چنین کاری نخواهم کرد.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*