مایکروسافت احتمالا سود خود از فروش بازی در فروشگاه ایکس باکس را کاهش دهد


Matin 22 اردیبهشت 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

مایکروسافت روز سه‌شنبه از تغییری بزرگ رونمایی کرد. این تغییر، بازی‌های موجود در فروشگاه ویندوز را شامل می‌شد. این تغییرات از 10 مرداد برای بازی‌های فروشگاه ویندوز روی کامپیوترهای شخصی اعمال خواهد شد. تغییرات به این شکل خواهند بود که مایکروسافت، تنها 12 درصد از بهای دریافتی را از آن خود می‌کند. که این مورد به معنای کاهش 18 درصدی سود مایکروسافت از فروش بازی است. به روایت دیگر 88 درصد بهای دریافتی ازآنِ بازی‌سازان خواهد شد.

اسنادی که از دادگاه بین اپل و اپیک گیمز موجود است فاش کرده که Microsoft قصد همگام کردن درآمد خودش را با فرمت 88-12 داشته است. برنامه مایکروسافت، تغییر فرمت فروشگاه‌های خود، هم برای کامپیوترهای شخصی و هم ایکس باکس در سال 2021 بوده است.

از آنجایی که سازندگان بازی های ویدئویی، از فرمت 70-30 برای دریافت بها ناراضی‌اند، فرمت جدید 80-12 مورد توجه قرار گرفته است. برای اولین بار این اپیک گیمز بود که فرمت 88-12 را برای عرضه فروشگاه مخصوص خود بر روی کامپیوتر های شخصی درنظر گرفت. اما 70-30 همچنان به عنوان فرمت استاندارد تقسیمِ بهای دریافتی برای فروشگاه های ایکس باکس و پلی استیشن  درنظر گرفته شده است.

با این تفاسیر، گامی که مایکروسافت جهت تغییر میزان سود خود از بازی‌ها برداشته به‌نظر ناگهانی می‌آید. اما این موضوع برای مدتی است که مورد نظرِ بازی‌سازان است.

اما Microsoft اعلام کرده است آنها فرمت تقسیم درآمد را برای فروشگاه ایکس باکس تغییر نخواهند داد. این موضوع نشان می‌دهد که تغییر فرمت یا به تاخیر افتاده است یا اینکه درباره آن تجدید نظر شده و Microsoft حاضر به کم کردن سود خود از فروش بازی‌های ایکس باکس نیست.

نکته جالب توجه وجود یک بند در قرارداد بازی‌سازان کامپیوتری است. این بند اعلام می‌کند که بازی‌سازان درصورت واگذاری امتیازات استریم به Microsoft ، می‌توانند از فرمت 88-12 استفاده کنند. این امتیازات به Microsoft جهت گسترش بازی های قابل استریم در Xbox Cloud کمک می‌کند.

هرچند مایکروسافت وجود این بند از قرارداد را در توافقات نهایی اعلام نکرده است.

در ادامه اسناد منتشر شده، می‌توان به بازه زمانیِ انحصاری بودن چندین بازی third-party این کمپانی پی برد. به عنوان مثال، STALKER 2 برای 3 ماه انحصاری است. همچنین Tetris Effect:Connected برای 6 ماه انحصاری است. این درحالیست که The Gunk برای همیشه انحصاری خواهد بود.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*