کپکام متهم به استفاده غیر مجاز از ‌عکس‌های یک طراح در بازی Resident Evil 4


Matin 16 خرداد 1400 15 دقیقه مطالعه
iOS 14

طراحی به نام جودی جوراچک به‌تازگی شکایتی را علیه کپکام در آمریکا تنظیم کرده. او ادعا می‌کند این شرکت از عکس‌های کتابی که متعلق به او است. بدون مجوز در Resident Evil 4 و بازی‌ های دیگر استفاده کرده است.

جودی جوراچک (Judy Juracek)، هنرمند و طراح شکایتی را دیروز علیه کپکام در ایالت کنتیکت ثبت کرده. در آن ادعا می‌کند این شرکت ژاپنی بدون مجوز از عکس‌های دارای کپی‌رایت او در برخی بازی‌هایش از جمله لوگو بازی Resident Evil 4 استفاده کرده است. جوارچک درواقع کتابی به‌نام Surfaces (سطوح) دارد که برای کمک به افرادی مانند هنرمندان، طراحان و معماران منتشر شده و نزدیک به ۱۲۰۰ عکس او که از بافت‌ها و سطوح محیطی مختلف گرفته است، در آن وجود دارد.

این کتاب برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ همراه‌با یک سی‌دی از عکس‌های داخل کتاب چاپ شد. استفاده‌ی تجاری از آن‌ها نیاز به مجوز دارد. حال جوراچک ادعا می‌کند که کپکام از حداقل ۸۰ عکس داخل این کتاب. بدون مجوز در بیش از ۲۰۰ مورد مختلف استفاده کرده است. جوراچک کپکام را متهم می‌کند که از تصویر شیشه‌ی شکسته در کتاب Surfaces در خلق لوگوی رزیدنت ایول 4 استفاده کرده است. عکسی که او می‌گوید در ایتالیا گرفته است.

Resident Evil 4

 

جواچک همچنین ادعا می‌کند که کپکام از یکی از عکس‌هایش در رزیدنت ایول 4 استفاده کرده. که او در عمارتی در شهر نیوپورت ایالت رود آیلند گرفته است. درخصوص این عکس خاص در پرونده‌ی شکایت آمده: «عموم اجازه‌ی ورود یا عکس‌برداری از داخل این عمارت را ندارند. امکان ندارد کپکام توانسته باشد وارد این ساختمان شده و چنین عکس‌هایی بگیرد.»

Resident Evil 4

در پرونده‌ی شکایت جوراچک همچنین به هک چند ماه پیش سرورهای کپکام به‌عنوان مدرک اشاراتی شده است.

درمیان اطلاعاتی که از این هک به بیرون درز پیدا کرده بود، تصاویری با وضوح بالا وجود داشتند. که در رزیدنت ایول و سایر بازی‌های کپکام استفاده شده بودند. نام فایل حداقل یکی از این تصاویر به‌سرقت‌رفته از کپکام با نام همان تصویر در سی‌دی کتاب Surfaces یکی است. در پرونده‌ی شکایت در این خصوص گفته شده که این تصویر خاص درواقع عکسی از یک سطح فلزی است. که نام آن در سی‌دی کتاب جوراچک ME009 بوده و فایل تصویر کپکام نیز به همین نام است.

این اولین‌بار نیست که کپکام به استفاده‌ی غیرمجاز از آثار افراد دیگر متهم می‌شود.

چندوقت پیش نیز یک کارگردان فیلم ادعا کرده بود که کپکام بدون اجازه‌ی او از طراحی هیولای یکی از فیلم‌هایش در Resident Evil Village و برای طراحی یک باس در این بازی استفاده کرده است. موضوعی که وکلای جوراچک نیز در پرونده‌ی شکایت این هنرمند به آن اشاره کرده‌اند.

وکلای این هنرمند توضیح می‌دهند: «تقریبا بیش از ۸۰ مورد از عکس‌های جوراچک در رزیدنت ایول استفاده شده است.

همچنین کپکام به‌طور خاص از تصویر شیشه‎‌‌ای شکسته که جوراچک در ایتالیا گرفته، در لوگوی اصلی رزیدنت اویل [4] استفاده کرده است. علاوه‌براین، آن‌ها از طراحی دری در داخل آن عمارت استفاده کرده‌اند که عموم حق ورود به آن‌جا را ندارند و خیلی مشکل بتوان تصور کرد که چنین طرح دقیقی [که در Resident Evil 4 استفاده شده] زاده‌ی ذهن فردی دیگر باشد. سخت میتوان باور کرد که جوراچک از شیشه‌ی شکسته در ایتالیا در عمارت رود آیلند عکاسی کرده. طراحان کپکام توانسته باشند دقیقا همان الگوی طراحی را بدون استفاده از عکس‌های جوراچک بازتولید کرده باشند.»

وکلای جوراچک به‌دنبال دریافت غرامتی ۱۲ میلیون دلاری از کپکام به‌دلیل نقض کپی‌رایت عکس‌ها هستند. آن‌ها قصد دارند بابت هر عکسی از این هنرمند که کپکام در بازی‌هایش استفاده کرده، بین ۲۵۰۰ تا ۲۵ هزار دلار از این شرکت غرامت بگیرند. نماینده‌ای از کپکام دراین‌باره به پالی‌گان گفته که آن‌ها از تشکیل شدن «چنین پرونده‌ای علیه خود آگاه هستند»، ولی در حال حاضر «چیزی برای گفتن ندارند.»

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*