نسل جدید USB: رابط USB Type-C به لپ‌تاپ‌های گیمینگ و مانیتورها خواهد آمد


Matin 17 خرداد 1400 15 دقیقه مطالعه
iOS 14

یکی از مشکلات فعلی پورت‌های USB Type-C ، محدودیت 100 واتی آن‌ها است که اجازه استفاده از چنین پورت و کابل‌هایی را برای لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی قدرتمند نمی‌دهد. به لطف استاندارد جدید، پورت‌های USB هم از محصولات برقی با توان 240 وات پشتیبانی خواهند کرد. به معنی اضافه شدن لپ‌تاپ‌های گیمینگ و مانیتورهای 4K به لیست تجهیزات مورد پشتیبانی است.

بر اساس اخبار منتشرشده توسط CNET، استاندارد جدید توسط سازمان USB Implementers Forum معرفی‌شده است. که مسئول مدیریت و تعیین استانداردهای فناوری USB است. این سازمان تصمیم گرفته تا توان مصرفی پورت USB-C و کابل مخصوص آن را به 240 وات افزایش دهد. تا قشر بیشتری از تجهیزات موجود، توانایی استفاده از این فناوری پرسرعت را داشته باشند.

بر اساس اخبار توضیحات منتشرشده، کابل‌های با توان بالاتر، دارای شکل و شمایل متفاوتی خواهند بود. با آنچه تابه‌حال دیده‌ایم، تفاوت خواهند داشت. استاندارد جدید می‌تواند تأثیر شگرفی روی بازار رایانه‌های شخصی بگذارد و پورت‌های قدیمی را به‌طور کل حذف کند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ در حال حاضر از چنین فناوری پشتیبانی نمی‌کنند و تنها تعداد معدودی از شرکت‌های تولید رایانه، چنین پورتی را به‌منظور انتقال اطلاعات به کار می‌برند.

البته باید اشاره کرد که پورت‌های USB Type-C در بسیاری از تجهیزات گیمینگ به کار می‌روند. برای نمونه کنسول نینتندو سوییچ از کابل USB تایپ C به‌منظور شارژ باتری استفاده می‌کند و دسته بازی پلی‌استیشن 5 و Xbox Series X هم‌چنین کابلی را به کار می‌برند. قرار است مدل جدید USB-C ، اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود.

USB Type-C چیست؟

اگر تابه‌حال اسم USB-C یا USB Type-C را نشنیده‌اید. تفاوت آن را با پورت‌های معمولی نمی‌دانید، باید بگوییم که احتمالاً همین‌الان هم از چنین پورت‌هایی روی موبایل خود استفاده می‌کنید! این فناوری شباهت زیادی به کابل میکرو یو اس بی دارد. اما بزرگ‌ترین تفاوت آن، توانایی اتصال از هر دو جهت است. این کابل‌ها قابلیت حمل جریان بیشتری را دارند و می‌توان از آن‌ها به‌منظور شارژ لپ‌تاپ هم استفاده کرد.

هدف اصلی از استاندارد جدید آن است که بتوان از یک کابل برای انتقال اطلاعات و شارژ لپ‌تاپ و موبایل استفاده کرد و به‌نوعی، پورت‌های متنوع را در یک عدد خلاصه کرد. سرعت استاندارد این رابط‌ها، 10 گیگابیت بر ثانیه است که دو برابر سریع‌تر از USB 3.0 هستند. ازجمله ویژگی‌های مثبت این کابل‌ها باید به انتقال ویدیو و انرژی به‌صورت هم‌زمان اشاره کرد. و به همین دلیل، توانایی استفاده از USB-C را روی مانیتورها هم خواهید داشت. دیگر لازم نیست برای هر دستگاه یک کابل مخصوص داشته باشید، این فناوری جدید شمارا از سردرگمی نجات خواهد داد.

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*