یک قهرمان از ایران روی فرش قرمز جشنواره کن 2021


Matin 23 تیر 1400 20 دقیقه مطالعه
iOS 14

فیلم اصغر فرهادی که در ایران و در شهر شیراز فیلم‌برداری شده بود، امروز در جشنواره کن روی پرده سینما رفت. این فیلم که «قهرمان»‌ (A Hero) نام دارد چهارمین حضور اصغر فرهادی در جشنواره کن را رقم زده است. ظاهرا منتقدان تا اینجای کار از فیلم فرهادی تعریف و تمجید کرده‌اند و آن را «بهترین فیلم او بعد از جدایی» خوانده‌اند. این قهرمان از ایران روی فرش قرمز جشنواره‌ی فرانسوی کن 2021، که پس از یک سال وقفه بدون کرونا و بدون محدودیت برگزار شده است، نماد شان سلبریتی در فضای فرهنگی ایران است.

اصغر فرهادی و امیر جدیدی در فرش قرمز اکران فیلم قهرمان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. آن‌ها به زبان فارسی صحبت کردند و مترجم فرانسوی حرف‌های آن‌ها را به گوش پرسشگران رساند. فرهادی در ابتدا گفت که فکر نمی‌کرده بشود چنین جشنواره‌ای را با این همه جمعیت و هیاهوی همیشگی در زمان همه‌گیری کرونا برگزار کرد. او بعد گفت که «اما کار خوبی انجام داده‌اند.» در مورد فیلمش هم گفت که تلاش می‌کند فیلم به فیلم «عمیق‌تر» بشود. یعنی داستان و شخصیت‌هایش را به گونه‌ای تغییر داده که قبلا فکر نمی‌کرده بتواند از این زاویه روایتگری کند.

او در ادامه درباره فیلم قهرمان گفت:

هدف اولیه من این بود که یک قصه‌ی خوب را تعریف کنم.

فرهادی از جمله کارگردان‌ها و نویسندگانی است که فیلم‌هایش همواره از داستان‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌اند.

او با فیلم «فروشنده» که برداشتی آزاد از نمایشنامه «مرگ یک فروشنده» آرتور میلر است، برنده بهترین فیلمنامه جشنواره کن شده بود. تماشاگران فیلم قهرمان گفته‌اند که احتمال دارد فیلم فرهادی امسال و از هیئت داوران «اسپایک لی» هم جایزه بهترین فیلمنامه را بگیرد.

امیر جدیدی پس از فرهادی با خبرنگاران صحبت کرد و گفت که از این‌که با فیلم فرهادی در جشنواره کن حضور دارد خوشحال است. او در ادامه گفت که چیزهای زیادی از اصغر فرهادی یاد گرفته است. «به خصوص اخلاق را از ایشان یاد گرفتم.» و به تعریف و تمجید از اصغر فرهادی پرداخت.

در کنار آقای فرهادی، «الکساندر ماله‌گی» تهیه‌کننده فیلم هم حضور دارد. سابقه همکاری ماله‌گی با فرهادی برای ساخت فیلم حالا دیگر یک سابقه طولانی محسوب می‌شود. او پیشتر فیلم فروشنده را هم تهیه کرده بود. شب گذشته اعلام شد که کمپانی‌های مختلفی حق پخش فیلم قهرمان را خریده‌اند و این فیلم قرار است در بیش از 30 کشور دنیا به اکران در بیاید. «آمازون» قرار است این فیلم را در آمریکا و کانادا پخش کند.

«هایده صفی‌یاری» تدوین‌گر فیلم فرهادی و کسی که چند باری در کن حضور داشته است، چهره‌ی دیگری است که در فرش قرمز اکران فیلم قهرمان در کن 2021 حضور داشت. خانم صفی یاری از پرافتخارترین تدوین‌گران ایرانی است. او سابقه همکاری با فرهادی در فیلم‌های قبلی‌اش را دارد.

و در کنار آن‌ها «سارینا فرهادی» دیده می‌شود. دختر آقای فرهادی که بدون محدودیت پوشش در مراسم کن حضور یافته و ژست سلبریتی به خود می‌گیرد. او البته در اکران‌های مشابه در ایران نمی‌تواند چنین پوشش آزادی داشته باشد.

اکران فیلم و اولین واکنش‌ها

اولین واکنش رسمی به فیلم فرهادی قبل از اکران آن منتشر شد. اما حالا که فیلم یک بار به نمایش درآمده است. منتقدان بیشتری نظر خود را درباره آن گفته‌اند. «گاردین» و «ایندی وایر» نقد فیلم را منتشر کرده‌اند. که عمدتا تعریف و تمجید است. اگرچه آن‌ها نمره‌های متوسط به فیلم داده‌اند. حاضران در سالن نیز، بعد از به پایان رسیدن فیلم چند دقیقه آن را ایستاده تشویق کردند.

تشویق ایستاده‌ی فیلم‌ها هنگام اکران در کن با حضور کارگردان و عوامل فیلم، موضوع تازه‌ای نیست. در همین جشنواره دو شب پیش «شان پن» بازیگر آمریکاییِ به ایران سفر کرده. به همراه دخترش برای فیلم «روز پرچم» چند دقیقه ایستاده تشویق شد. قبل از آن هم عوامل فیلم «آنت» حدود پنج دقیقه تشویق شده بودند. واکنش‌ها به فیلم «ارتباط فرانسوی» (The French Dispatch) به کارگردانی «وس اندرسون» هم همین‌قدر مثبت بود. اصغر فرهادی بعد از اکران فیلم قهرمان گفت:‌ «این لحظه‌ی بسیار پراحساسی برای من است.»

فرهادی در ادامه گفت:

صحبت درباره این موقعیت بسیار سخت است. این اولین بار بود که من فیلم را با حضور این تعداد مخاطب تماشا می‌کردم. و سال پیش در همین روز باورم نمی‌شد که بتوانیم چنین نمایشی داشته باشیم. و ممنون از احساسی که بعد از نمایش فیلم به من دادید. این برای من بسیار معنا دارد. از شما متشکرم و همچنین از عوامل فیلم.

فیلم فرهادی حالا در کنار فیلم اندرسون، از شانس‌های اصلی رقابت برای تصاحب نخل طلای کن هم محسوب می‌شود. البته که باید منتظر نظرات بیشتری درباره آن باشیم.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*