ترتیب تماشای فیلم های دنیای سینمایی مارول بر اساس داستان


Matin 25 تیر 1400 15 دقیقه مطالعه
iOS 14

دنیای سینمایی مارول پر از قهرمان‌ها، ضدقهرمان‌ها و انفجار است. البته یک تداوم گیج‌کننده که به نظر می‌رسد به ترتیبی که فیلم‌ها را تماشا می‌کنید ارتباط دارد.

با این‌که دنیای سینمایی مارول در سال 2008 رسما با فیلم Iron Man آغاز کرد. این‌طور نیست که حتما باید با این فیلم آغاز کنید. در واقع، دنیای سینمایی مارول بیش از 20 فیلم و بالغ بر 10 سریال تلویزیونی را شامل می‌شود. تازه هنوز هم انتشار آن‌ها به پایان نرسیده است.

حالا به جای این‌که فیلم‌ های مارول را به ترتیبی که اکران و منتشر شده‌اند تماشا کنید. طبق این راهنما پیش بروید و مطمئن باشید که این بهترین ترتیب تماشای فیلم‌های دنیای سینمایی مارول است.

Captain America: The First Avenger (2011)

اولین فیلمی که باید ببینید، پنجمین فیلمی است که در دنیای سینمایی مارول اکران شد. این فیلم اساسا چند دهه قبل از Iron Man روایت می‌شود و داستان خیزش اولین اونجر را چندین سال پیش از شکل‌گیری این گروه تعریف می‌کند.

این فیلم همچنین تماشاگران را با «استیو راجرز» یا همان «کاپیتان آمریکا» (با بازی کریس اوانز) آشنا می‌کند و اولین رویارویی ما با «تسرکت» یا همان «سنگ فضا» است.

Iron Man (2008)

فیلمی که همه چیز با آن آغاز شد در واقع دومین فیلمی است که باید تماشا کنید. Iron Man البته اولین رویارویی ما با میلیاردر نابغه «تونی استارک» (رابرت داونی جونیور) است در زمانی که تصمیم می‌گیرد برای خود یک زره آهنی هوشمند طراحی کند.

تبدیل شدن تونی استارک به «آیرون من» در این فیلم اتفاق می‌افتد و در صحنه‌ی بعد از تیتراژ فیلم ما «نیک فیوری» (ساموئل ال جکسون) را می‌بینیم که پیش تونی می‌آید تا مسئله‌ی اونجرز را مطرح کند.

The Incredible Hulk (2008)

وقایع فیلم هالک شگفت‌انگیز همزمان با «آیرون من 2» و «ثور» رخ می‌دهند. این برداشت از هالک با بازی «ادوارد نورتون» همچنین دارای یک صحنه‌ی کوتاه پیش از پایان با حضور تونی استارک هم هست.

در یک نسخه‌ی متفاوت از آغاز این فیلم، کاپیتان آمریکا در یخ نشان داده می‌شود در حالی که هنوز سال‌ها تا اکران فیلم مخصوص به او باقی مانده است.

Iron Man 2 (2010)

چون این فیلم شامل صحنه‌هایی مربوط به فیلم «هالک شگفت‌انگیز» می‌شود و پتک مربوط به ثور نیز در صحنه‌ی پس از تیتراژ آن دیده می‌شود، دومین قسمت از مجموعه‌ی آیرون من را باید بعد از The Incredible Hulk و قبل از Thor تماشا کنید.

آیرون من 2 همچنین تونی استارک را به جهانی منتقل می‌کند که در آن همه از هویت ابرقهرمانی او آگاه هستند و اوضاع را پیچیده می‌کند. این فیلم «ناتالی راشمن» را به عنوان دستیار استارک معرفی می‌کند که در حقیقت همان «ناتاشا رومانوف» یا همان «بلک ویدو» (با بازی اسکارلت یوهانسون) است که توسط فیوری برای محافظت از استارک فرستاده شده است.

Thor (2011)

زمانی که تقریبا همه‌ی اعضای گروه انتقام‌جویان شناخته شده‌اند، آخرین شخصیت مهم این گروه، شاهزاده‌ی آزگارد، خدای رعد و برق یا همان ثور است. اولین فیلم Thor ما را با این خدای شمالی (با بازی کریس همث‌ورث) آشنا می‌کند و در آن با دیگر شخصیت‌هایی که برای تماشای اولین فیلم اونجرز لازم هستند روبرو می‌شویم.

صحنه‌ی پس از تیتراژ فیلم که توسط «جاس ویدون»‌ کارگردانی شده. به ما کمک می‌کند تا به فیلم ابرقهرمانی گروهی 2012 دنیای سینمایی مارول وارد شویم.

The Avengers (2012)

حالا که جمع همه‌ی قهرمان‌های گروه معرفی شده‌اند وقت آن است که اولین انتقام‌جویان را تماشا کنیم.

این فیلم فاز اول دنیای سینمایی مارول را خاتمه می‌دهد. که وظیفه‌ی اصلی آن معرفی قهرمان‌های اصلی مارول و کنار هم قرار دادن آن‌ها برای نبرد با لوکی و چیتائوری است. فاز دوم بعد از «نبرد نیویورک» آغاز می‌شود.

اما در واقع در فیلم اونجرز (2012) «سنگ ذهن» نیز در قالب عصای لوکی به ما معرفی می‌شود. اما این نکته را تا قبل از این‌که فیلم بعدی اونجرز یعنی Age of Ultron را نبینیم متوجه نمی‌شویم.

Iron Man 3 (2013)

سومین فیلم آیرون من توسط «شین بلک»‌ کارگردانی شده و شش ماه بعد از ماجراهای اونجرز می‌گذرد. در این فیلم، استارک همچنان درگیر سمپتوم‌های پس از واقعه‌ی هولناکی است که از نبرد نیویورک به یادگار مانده‌اند.

Thor: The Dark World (2013)

دنباله‌ی فیلم ثور با عنوان «دنیای تاریک» تنها یک سال بعد از ماجراهای اونجرز را روایت می‌کند، و «آئتر» یا همان «سنگ واقعیت» را به ما معرفی می‌کند.

صحنه‌ی میان تیتراژ پایانی فیلم ما را با «تنیلیر تیوان» یا همان «جمع‌کننده» (با بازی بنیسیو دل تورو)‌ آشنا می‌کند که در فیلم محاظفان کهکشان باز هم او را خواهیم دید.

Captain America: The Winter Soldier (2014)

«سرباز زمستان» دنباله‌ی مستقیمی برای The First Avenger است که دو سال بعد از فیلم اونجرز (2012) را روایت می‌کند. در این فیلم استیو راجرز که حالا با شیلد همکاری می‌کند با بلک ویدو و «فالکون» (آنتونی مکی) همکاری می‌کند تا جلوی سرباز زمستان را بگیرد. کسی که قبلا بهترین دوست راجرز بوده، یعنی «باکی».

صحنه‌ی پس از تیتراژ این فیلم نشان از اضافه شدن کوئیک‌سیلور و اسکارلت ویچ دارد.

Guardians of the Galaxy (2014)

محافظان کهکشان از سال 1988 – زمانی که «پیتر کویل» پس از مرگ مادرش توسط فضایی‌ها ربوده می‌شود، آغاز می‌شود، اما داستان اصلی 26 سال بعد را روایت می‌کند. این یعنی داستانی که در فیلم روایت می‌شود تقریبا مصادف با زمانی که فیلم اکران شده اتفاق می‌افتد.

محافظان کهکشان همچنین «سنگ قدرت» را معرفی می‌کند و اساسا ما در آن متوجه می‌شویم که «سنگ‌های ابدیت» چه هستند و چه اهمیتی برای داستان فیلم‌های انتقام‌جویان دارند.

Guardians of the Galaxy, Vol. 2 (2017)

داستان محافظان کهکشان 2 تنها سه ماه از فیلم قبلی فاصله دارد، پس بهتر است بلافاصله بعد از آن تماشا شود. زمانی که «گروت» هنوز بچه است (حداقل تا قبل از تیتراژ).

اگرچه از لحاظ زمانی در داستان فاصله‌ای بین دو فیلم محافظان کهکشان نیست، این فیلم 3 سال بعد اکران شده و اساسا متعلق به فاز سوم دنیای سینمایی مارول است.

در صحنه‌ی پس از تیتراژ این فیلم، «گرندمستر» (جف گلدبلوم( را در حال رقص می‌بینیم، درست همان‌طور که بعد در فیلم Thor: Ragnarok دیده می‌شود.

Avengers: Age of Ultron (2014)

دنباله‌ی فیلم اونجرز 2012 فیلم یکی به آخر مانده از فاز دوم دنیای سینمایی مارول است. این فیلم گروهی اکشن یک بار دیگر قهرمان‌ها را کنار هم جمع می‌کند، و در همین حین «ویژن» (با بازی پال بتانی) را معرفی می‌کند و همچنین شخصیت‌های دوقلوی «پیترو» و «واندا ماکسیموف» یا همان «کوئیک‌سیلور» و «اسکارلت ویچ» را نیز به ما می‌شناساند.

در یک صحنه‌ی پس از تیتراژ، ما اولین بار «تانوس» را می‌بینیم که می‌گوید «من خودم این کار را می‌کنم» و همزمان چیزی را می‌گیرد که تنها می‌توانیم حدس بزنیم دستکش اینفینیتی است. مشکل این است که بعد از Avengers: Infinity War  ما رسما می‌دانیم که تانوس چطور به این دستکش دست یافت، که سوالات زیادی درباره‌ی این صحنه‌ی پس از تیتراژ ایجاد می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم این صحنه را بی‌خیال شوید.

Ant-Man (2015)

آخرین فیلم در فاز دوم دنیای سینمایی مارول بر «اسکات لنگ» تمرکز دارد، یک دزد که به دکتر «هنک پیم» کمک می‌کند تا از فناوری‌اش مراقبت کند.

داستان تنها چند ماه بعد از اونجرز:‌ عصر التران روایت می‌شود و فیلم شامل صحنه‌ای است که در آن لنگ تلاش می‌کند تا به مقر انتقام‌جویان وارد شود -اولین صحنه فیلم التران- تا این‌که فالکون برای او مزاحمت ایجاد می‌کند.

Captain America: Civil War (2016)

یک سال بعد از وقایع عصر التران، «جنگ داخلی» کم و بیش یک فیلم اونجرز محسوب می‌شود، با این تفاوت که در آن، قهرمانان خودی به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته به رهبری کاپیتان، و دیگری به رهبری آیرون من.

جنگ داخلی، در واقع اولین فیلم از فاز سوم دنیای سینمایی مارول است که در آن شخصیت‌های «بلک پنتر» و «اسپایدرمن» معرفی می‌شوند. شخصیت‌هایی که هر دو فیلم مخصوص به خود را دارند.

Black Widow (2021)

بیست و یک روز بعد از وقایع «جنگ داخلی» ناتاشا رومانوف به مجارستان می‌رود تا با پیدا کردن خواهر گمشده‌اش و بازگرداندن محافظ سرخ، جلوی نقشه‌ی شوم «دریکو» را بگیرند. این فیلم به کودکی رومانوف و ماموریت اصلی او در خاک آمریکا هم می‌پردازد. فیلمی که قرار بود آغازگر فاز چهارم فیلم‌های مارول باشد، اما با شیوع بیماری کووید-19 در دنیا، اکران آن به تعویق افتاد. این فیلم پس از سریال‌های WandaVision و Falcon and the Winter Soldier در سال 2021 اکران شد.

Black Panther (2018)

بلافاصله پس از وقایع جنگ داخلی، شاه تچالا به سرزمین مادری خود «واکاندا» برمی‌گردد. او باید از سرزمینش در مقابل حمله‌ی «اریک کلیمانگر» (با بازی مایکل بی جوردن) و دسیسه‌ی «یولیسیس کلاو» (با بازی اندی سرکیس) محافظت کند و مانع از شروع یک جنگ جهانی شود.

Spider-Man: Homecoming (2017)

فیلم «بازگشت به خانه» اولین فیلم مستقل اسپایدرمن است که به دنیای سینمایی مارول مرتبط می‌شود. در این فیلم با بازی «تام هالند» در نقش مرد عنکبوتی. که چند ماه پس از وقایع جنگ داخلی می‌گذرد، «پیتر پارکر» در حال تلاش برای کمک به دوستان، خانواده و اساسا مردم است در حالی که با یک حس مسئولیت جدید دست و پنجه نرم می‌کند.

Doctor Strange (2016)

در اولین فیلم «دکتر استرنج» استفان استرنج (با بازی بندیکت کامبربچ) بهترین جراح مغز و اعصاب دنیا است. تا زمانی که در یک تصادف رانندگی همه چیزش را از دست می‌دهد.

بخش زیادی از زمان فیلم در حال حاضر می‌گذرد که از اوایل 2016 آغاز می‌شود. اما بهتر است آن را به این ترتیب تماشا کنید، چون اولا داستان هیچ ارتباطی به جنگ داخلی پیدا نمی‌کند و اساسا عملکردی مستقل دارد و ثانیا به صورت مستقیمی به فیلم سوم از مجموعه‌ی ثور مرتبط می‌شود، مخصوصا با یک صحنه‌ی پس از تیتراژ.

مرموزترین فیلم دنیای سینمایی مارول، ما را با «سنگ زمان» آشنا می‌کند.

Ant-Man and The Wasp (2018)

دنباله‌ی مرد مورچه‌ای، در دنیایی پس از وقایع جنگ داخلی می‌گذرد، اما پیش از «جنگ ابدیت». در واقع به جز «کاپیتان مارول» همه‌ی فیلم‌های دیگری که بعد از جنگ داخلی ساخته شده‌اند پس از جنگ داخلی و دو دسته شدن انتقام‌جویان می‌گذرند.

با وجود این‌که داستان پیش از جنگ ابدیت می‌گذرد. صحنه‌ی پس از تیتراژ این فیلم به صورت واضح و مستقیمی این فیلم را اسپویل می‌کند، پس اگر تازه می‌خواهید آن را ببینید مراقب باشید.

Captain Marvel (2019)

داستان این فیلم در 1990 می‌گذرد. اما ما اصرار می‌کنیم که هر طور شده این فیلم را در این‌جا ببینید. یا حداقل پیش از تماشای جنگ ابدیت.

تبدیل شدن «کارول دنورز» (با بازی بری لارسون) به «کاپیتان مارول» مشخصا به این‌که انتقام‌جویان چطور ممکن است با تانوس مقابله کنند و او را شکست دهند، مربوط می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که چرا کاپیتان مارول معمولا قدرتمندترین قهرمان دنیای سینمایی مارول است.

اگر کاپیتان مارول را اینجا تماشا کنید و تماشای آن را به پیش از Endgame موکول نکنید. می‌توانید بسیاری از شوخی‌های دیگر فیلم‌های بعدی را متوجه شوید. و همچنین با شخصیت‌های فیوری و دیگر اعضای شیلد نیز ارتباط بهتری برقرار کنید.

اتفاقی که نهایتا به رویارویی بسیار بهتری با تانوس برای اولین بار منجر می‌شود.

Thor: Ragnarok (2017)

«رگناروک» درست پس از پایان «دکتر استرنج» شروع می‌شود. زمانی که دکتر استرنج به خدای رعد و برق کمک می‌کند تا پدرش «اودین» را بیابد.

بعدتر در حالی که ثور و لوکی تلاش می‌کنند تا در مقابل «هِلا» (با بازی کیت بلانش) ایستادگی کنند. در سیاره‌ای به «ساکاار» توسط گرندمستر زندانی می‌شوند. گرندمستر را از صحنه‌ی پایانی محافظان کهکشان 2 به یاد داریم.

رگناروک با صحنه‌ای پایان می‌یابد که مستقیما به فیلم Avengers: Infinity War متصل می‌شود. که دلیل واضحی برای این است که قبل از آن تماشا شود.

Avengers: Infinity War (2018)

دنباله‌ی عصر التران چهار سال پس از وقایع دومین قسمت از محافظین کهکشان اتفاق می‌افتد. این جمله را Kevin Feige رییس مارول گفته، اگرچه به طور کامل با حرف کارگردان‌های فیلم در تناقض است. به هر حال ما از رییس می‌پذیریم.

در اینفینیتی وار، انتقام‌جویان با محافظان هم‌پیمان می‌شوند تا با تانوس مبارزه کنند. تانوس با به دست آوردن سنگ‌های ابدیت تلاش می‌کند تا دنیا را به نابودی بکشاند. از جمله «سنگ روح» که در همین فیلم معرفی می‌شود.

Avengers: Endgame (2019)

«پایان بازی» نتیجه‌ی بیش از 10 سال زندگی ابرقهرمان‌ها و ابرشرورها روی پرده‌ی سینما بود. ما را با دیدن خداحافظی همیشگی برخی از دوست‌داشتنی‌ترین قهرمان‌های مارول دل‌شکسته رها کرد.

دنباله‌ی فیلم جنگ ابدیت، حالا پرفروش‌ترین فیلم همه‌ی دوران است.

Spider-Man: Far From Home (2019)

فعلا جدیدترین و آخرین فیلم دنیای سینمایی مارول که اکران شده دنباله‌ی اسپایدرمن است. که انتظار می‌رفت سوالات زیادی را پاسخ دهد. اما در عوض این فیلم با بازی «تام هالند» یک جعبه‌ی پاندورای پر از مسائل و مشکلات دیگر را باز کرد. و ما را با سوالات بی‌شماری درباره‌ی فاز چهارم دنیای سینمایی مارول تنها گذاشت.

فاز چهارم دنیای سینمایی مارول

در آینده چه چیزی اتفاق می‌افتد؟ مارول از برنامه‌های خود برای ادامه‌ی دنیای سینمایی‌اش رونمایی کرده و اخبار آن را به طرزی هیجان‌انگیز در کامیک‌کان امسال منتشر کرده است پس همه‌ی ما منتظر آن هستیم.

فیلم‌‌های Black Widow (2019) و The Eternals (2020) معرفی شده‌اند. همچنین در آینده قرار است دنباله‌ی فیلم Doctor Strange با عنوان Multiverse of Madness نیز ساخته. در سال 2021 اکران شود. دنباله‌ی Thor با عنوان Love & Thunder که در آن «ناتالی پورتمن» برمی‌گردد نیز در سال 2021 اکران خواهد شد. دیگر فیلمی که مارول برای سال 2021 در نظر گرفته Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings است.

در کنار این فیلم‌های سینمایی، مارول تصمیم دارد تا سریال‌های تلویزیونی خود را نیز ادامه دهد. سریال‌هایی که به طور اختصاصی از شبکه‌ی دیزنی پلاس پخش خواهند شد. اولین سریال انیمیشنی مارول نیز What if…؟ نام خواهد داشت.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*