طرح صیانت فضای مجازی امروز بررسی خواهد شد، طرحی که می تواند کل اینترنت را فیلتر کند؛


Matin 4 مرداد 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

امروز قرار است بررسی طرح جنجالی اینترنت مجلس در دستور کار قرار گیرد. طرحی که به‌صورت بالقوه می‌تواند باعث فیلترینگ همه سرویس‌های مشهور بین‌المللی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری.  امروز قرار است در صحن علنی مجلس تقاضای تعدادی از نمایندگان برای رسیدگی به طرح. «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» طبق اصل۸۵ قانون اساسی بررسی ‌شود.

طی هفته‌های اخیر حامیان این طرح که همگی از طیف خاصی هستند بارها تلاش کرده‌اند که بررسی شدن این طرح را براساس اصل۸۵ قانون اساسی در صحن علنی به تصویب برسانند. که هر بار ماجرا به وقت دیگری موکول شده است. این نمایندگان اما بار دیگر امروز برای تصویب این طرح در کمیسیون به جای صحن علنی و سپس اجرای چند ساله آزمایشی آن تلاش می‌کنند.

براساس تبصره۲ ماده۲۸ تقریبا همه پلتفرم‌های مشهور خارجی. درصورتی‌که پس از گذشت ۴ماه از اجرایی شدن این طرح اقدام به اخذ مجوز و معرفی نماینده در کشور نکنند درصورت معرفی جایگزین باید فیلتر شوند.

براساس این طرح خدمات پایه کاربردی که اثرگذار بوده‌اند اگر به دریافت مجوز و معرفی نماینده ظرف ۴‌ماه اقدام نکنند. تا زمان معرفی جایگزین حداکثر تا ۸‌ماه بعد از این مهلت امکان فعالیت دارند و در غیراین صورت فیلتر خواهند شد. بر این اساس اگر کمیسیون عالی تنظیم مقررات جایگزین داخلی سرویس‌هایی مثل گوگل، اینستاگرام، واتساپ و… را مصوب کند این سرویس‌ها پس از ۴‌ماه بلافاصله باید فیلتر شوند.

هر چند برخی حامیان این طرح در فضای مجازی برای کم کردن انتقادات گسترده کاربران می‌گویند قرار نیست سرویس‌های مورد استفاده مردم فیلتر شود.

اما شواهد و قرائن مسائل دیگری را نشان می‌دهد.

صرف‌نظر از انتقادات بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان به تلاش برای بررسی این طرح در قالب اصل۸۵ مطرح شده. فیلترینگ سراسری و گسترده پلتفرم‌های بین‌المللی تبدیل به نگرانی مهم و اصلی کاربران اینترنت کشور. در کنار مشکلات ریز و درشت اقتصادی شده است. ولی آیا این طرح پایان کار اینترنت بین‌المللی در ایران است؟ در ادامه همراه ما باشید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*