معرفی و بررسی بازی Frostpunk


Matin 10 مرداد 1400 20 دقیقه مطالعه
iOS 14

بازی Frostpunk بازی جدیدی نیست. این بازی در سال 2018 برای PC منتشر شد. Frostpunk نوعی بازی استراتژی متفاوت است. در این مدت من بازی‌های بسیاری از نوع استراتژی بازی کردم اما این بازی به شدت با بقیه متفاوت بود. بررسی بازی Frostpunk برای من تجربه‌ی عجیبی توأم با احساسات مختلف بود. فراست پانک بازی است که می‌تواند شما را ساعت‌ها درگیر کند اما در یک چشم به هم زدن با یک اتفاق کاری کند که شما به فکر شکستن کیبورد خود باشید. اما نکته‌ای که بازی فراست پانک را با همه بازی‌های استراتژی متفاوت می‌کند داستان آن است که به آن خواهیم پرداخت. پس با بررسی بازی Frospunk با سیبو همراه باشید.

داستان متفاوت چیزی که Frostpunk را از بقیه متمایز می‌کند

بررسی بازی Frostpunk را با نکات مثبت آن آغاز می‌کنیم. داستان بازی فراست پانک نقطه قوت آن است. تمام نکات مثبت، منفی و شرایط کلی این بازی حول همین داستان می‌گردد. هسته اصلی کل Frostpunk داستان آخرالزمانی آن است. داستان این بازی بر این قرار است که دنیا توسط یک طوفان سرما رو به نابودی است. اینکه علت آن چه بوده را کسی نمی‌داند اما یک روز ناگهان دمای کل کره زمین به شدت پایین آمده و بسیاری از افراد از بین رفته‌اتد. شما رهبر گروهی هستید که به قطب سفر کرده‌اند. دلیل اینکه به قطب رفته‌اند این است که منابع در آنجا هنوز باقی مانده و انگلستان در آنجا ژنراتورهای برقی درست کرده است. شما باید در این شرایط دوام بیاورید. در پی داستان Frostpunk، این بازی برای شما چالش‌های بسیاری قرار می‌دهد تا توانایی مدیریت شما را بسنجد. البته نکته‌ای که اینجا لازم به ذکر است این است که سناریوهای متفاوتی در این بازی وجود دارد. اما داستانی که من تجربه کردم داستان اصلی بازی یا A New Home بود.

بررسی بازی Frostpunk

جلوه‌های بصری زیبا، محیط جالب و جزئیات بالا

یکی دیگر از نکات مثبت فراست پانک محیط زیبای آن است. درست است که همه جا برفی و سفید است. اما با این وجود، بازی به شدت از لحاظ بصری زیباست. ژنراتور وقتی روشن می‌شود بسیار افکت جالبی دارد، ساختمان‌ها شدیداً دقیق طراحی شده و دقت به جزئیات در این بازی به شدت زیاد بوده است. اگر شما افراد را به سمت جایی بفرستید تا کار کنند، رد پای آن‌ها روی زمین باقی مانده و ساخت هر ساختمان جدید انیمیشن جالبی به همراه خواهد داشت. همین جزئیات زیبا هستند که دید اول شما را به بازی عوض کرده و شما را مجذوب فراست پانک خواهند کرد.

بررسی بازی Frostpunk

موسیقی متن بسیار خوب و گیرا

شاید چیزی که در بازی‌های استراتژی کمتر به نظر بیاید موسیقی آن است. اما یکی از نکات مثبت Frostpunk همین موسیقی آن بود. در این بازی هیچ وقت سکوت کامل نیست و همواره شما صدایی از موسیقی پس‌زمینه دارید. این صدا اصلاً آزار دهنده نیست و بسیار زیباست. نکته جالب این است که بر اساس شرایط هم این موسیقی تغییر می‌کند. برای مثال اگر دمای شهر پایین بیاید و شرایط سخت‌تر شود، موسیقی هم هیجانی و جالب‌تر می‌شود. این ویژگی هرچند کم اما بسیار در تجربه بازی مؤثر است.

گیم‌پلی بازی جالب اما نه چندان روان

گیم‌پلی بازی فراست پانک را می‌توان هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف آن دانست. شما نمی‌توانید روی افراد کلیک کنید و بگویید چه کنند اما روی منابع یا ساختمان‌ها کلیک کرده و تعداد افراد درحال کار روی آن‌ها را تعیین می‌کنید. به طور کلی اگر شما تجربه زیادی در بازی‌های استراتژی دارید کمی‌ طول خواهد کشید تا به آن عادت کنید. نکته دیگر این است که فراست پانک اکشن خاصی ندارد. پس شما انتظار جنگ یا مبارزه نداشته باشید. شما قرار است در این بازی تنها دوام بیارید و جنگ خاصی در پی نخواهد داشت. در اصل جنگ شما با سرما است.

بررسی بازی Frostpunk

اما چیزی که به روند بازی به شدت آسیب می‌زند هنگام شب داخل بازی است. به این معنا که وقتی شب می‌شود، هیچ کدام از کارکنان به کار خود ادامه نمی‌دهند. پس یعنی افراد شما حدود 12 ساعت داخل بازی تنها مصرف کننده هستند. به طور قسمت شب بازی اصلاً بخش جالبی از تجربه آن نبود. در طول شب افراد بسیاری مریض می‌شوند، هیچ پیشرفتی نیست و به طور کلی یک زمان بیهوده است که شما تقریباً هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. شما می‌توانید از حالت سریع کردن برای گذر زمان استفاده کنید، اما چیزی از اتفاقات کم نخواهد شد فقط شب زودتر خواهد گذشت.

قانون گذاری، بخش اصلی و مهم بازی Frostpunk

وقتی بحث به پیشرفت و نظم در یک جمعیت می‌شود، قانون حرف اول را می‌زند. بخش قوانین بازی بسیار نقش کلیدی در تجربه بازی Frostpunk دارد. به حالتی که شما با وضع قوانین می‌توانید ساختمان‌های متفاوت را باز کنید. این قوانین هستند که تجربه فراست پانک را برای هر فرد متمایز می‌کند. چون که هرکس نسبت به عقیده‌اش قانون تعیین خواهد کرد. برای مثال شما می‌توانید از کودکان برای کار کردن استفاده کنید. اگر هم نخواهید این کار را بکنید باید یک خانه مراقبت از کودکان بزنید و منتظر باشید تا کودکان در آینده تبدیل به مهندس یا دکتر بشوند. در بررسی بازی Frostpunk یکی از بهترین بخش‌ها وضع قوانین و پیامدهای آن بود که بسیار به دنیای واقعی شبیه بود.

بررسی بازی Frostpunk

Workshop مرکز اصلی پیشرفت در بازی

با ساخت Workshop بازی جان تازه‌ای می‌گیرد. به این حالت که با ساخت آن شما می‌توانید پیشرفت بسیار زیادی در تمدن خود داشته و به نوعی سعی می‌کنید تا زندگی را در این شرایط راحت‌تر کنید. نکته مثبت این است که این به روزرسانی‌ها و ساختمان‌های جدید هزینه چندانی نداشته و پیشرفت در این دنیا آنچنان سخت نیست.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از Workshop گروهی از گردشگران را درست کنید. این افراد به خارج از محیط بازی رفته و در دنیای سخت می‌گردند تا برای شهر افراد تازه، منابع و محل سکونت جدید پیدا کنند.

پیشرفت در بازی آسان است اما دوام آوردن بسیار سخت است

بررسی بازی Frostpunk به شخصه برای من کمی اعصاب خوردکن بود. بازی فراست پانک با وجود تمامی نکات مثبتی که دارد، دقیقاً می‌داند چگونه شما را از ادامه باز دارد.بعضی از چالش‌های بازی جالب هستند اما برخی از آن‌ها اصلاً قابل جبران نیست.

برای مثال در میانه‌ی بازی شخصی به شهر شما آمده و بسیار مریض است. او به افراد شما می‌گوید که شانسی برای زنده ماندن ندارند. این اتفاق باعث باز شدن یک بخش کاملاً جدید در بازی می‌شود و این بسیار جالب است. اما ضربه‌ای که افراد شما می‌زند بسیار سخت قابل جبران است. امید افراد شما به ادامه بسیار کم شده و نارضایتی آن‌ها زیاد می‌شود. این در صورتی است که شما به طور کلی کار اشتباهی نکردید و بازی این تصمیم را گرفته است. بعد از آن جمعی از معترضین بوجود آمده که حالا کار نمی‌کنند. پس افراد سر کار شما کم و درآمد شما هم کم می‌شود.

بررسی بازی Frostpunk

از چالش‌های دیگر می‌توان به افراد بیمار اشاره کرد. فردی در شهر شما بیمار می‌شود. شما برای آن چه می‌کنید؟ مراکز درمانی تأسیس می‌کنید. فرد به آنجا مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرد. در بازی فراست پانک تمامی این مراحل پیش می‌رود اما مشکل اینجاست که این افراد خیلی دیر بهبود می‌یابند. یا اصلاً بهبود پیدا نمی‌کنند. حال این ماجرا بدتر هم می‌شود به دلیل اینکه زمانی که هوا سردتر شود مردم بسیار بیشتر مریض می‌شوند. افراد مریض سر کار نمی‌روند و ماجرا همچنان بدتر می‌شود.

بازی به شما استراحت نخواهد داد

من در بررسی بازی Frostpunk حتی یک روز داخل بازی نتوانستم با خیال راحت پیشرفت آن را ببینم. بازی به طور مداوم شما را مجازات می‌کند. تصمیم خوبی گرفتید؟ درست است اما یک سری ناراضی هستند. بیمارستان بزرگ زدید؟ بسیار عالی اما هوای آن سرد است پس آن را گرم کنید. بیمارستان را گرم کردید؟ خیلی هم خوب اما یک سری مریض و معترض داریم که سرکار نمی‌آیند پس دریافتی ذغال سنگ شما کم می‌شود و مصرفی شما بالاست پس ذغال سنگ در حال اتمام است. هر تصمیم شما قرار است یک مشکلی داشته باشد و شما قرار نیست حتی برای یک لحظه با خیال راحت به از نکات مثبت بازی لذت ببرید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که پس از مدتی هوا گرم نمی‌شود و به سرد شدن ادامه می‌دهد.

بررسی بازی Frostpunk

مردم دنیای بازی فراست پانک اصلاً راحت قابل راضی شدن نیستند و همواره از شما درخواست‌هایی دارند که هرچه بیشتر به آن‌ها توجه نکنید، بیشتر خواهند شد. به طور کلی فراست پانک اعصابی فولادین می‌خواهد و کسی که از تجربه شکست نترسد. در اصل تمام تلاش فراست پانک بر این است که شما ببازید و اصلاً از این کار دست بر نمی‌دارد.

حرف آخر

جمع بندی بررسی بازی Frostpunk برای من بسیار دشوار بود. از طرفی از چند ساعت اول لذت بردم ولی از طرفی این بازی آنچنان مرا در جاهایی ناامید کرده که دید مرا نسبت به آن عوض کرده است. به طور کلی اگر شما به بازی‌های استراتژی ولی سخت علاقه دارید، این بازی مخصوص شماست. اگر آنقدر حوصله و تحمل آن را دارید که مدام با چالش روبرو شوید، حتماً آن را امتحان کنید. اما به طور کلی اگر برای گذراندن اوقات فراغت این بازی را انجام می‌دهید، اصلاً آن را به شما پیشنهاد نمی‌کنم. به دلیل اینکه قرار نیست شما با انجام این بازی حس آرامشی بدست آورید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*