نحوه فعال کردن تصویر 120 هرتز در ایکس باکس سری ایکس


Matin 24 مرداد 1400 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

کنسول ایکس باکس سری ایکس یک کنسول به شدت قدرتمند است. این کنسول از امکانات بسیاری برای نسل جدید برخورددار است. بسیاری از امکانات این کنسول از همان ابتدا روی آن فعال هستند. چیزی مثل Quick Resume اصلاً نیازی به فعال کردن ندارد. اما برخی موارد نیز حضور ندارند که باعث بوجود آمدن سؤالاتی از قبیل چگونه ۱۲۰ هرتز ایکس باکس را فعال کنیم می‌شوند. خوشبختانه فرایند فعال کردن این قابلیت بسیار ساده است.

چگونه ۱۲۰ هرتز ایکس باکس سری اس و ایکس را فعال کنیم؟

با زدن دکمه ایکس باکس روی کنترلر به داشبورد رفته و وارد تنظیمات بشوید.

به قسمت TV & Display Options بروید و گزینه 4K TV Details را انتخاب کنید.

چیزی که شما باید در اینجا ببینید چندین شکل تأیید کنار گزینه‌های 4K UHD، حالت 1080p طبیعی در 120 فریم بر ثانیه و Dolby Vision 4K 120Hz است. اگر هیچکدام از موارد زیر فعال نیستند، کابل HDMI خود را چک کنید. دقت کنید که برخی پورت‌ها نیز HDMI 2.1 را پشتیبانی نمی‌کنند. اگر شما از یک سوییچ HDMI استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که این سوییچ نیز از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند. کنسول شما حتماً در مورد وضعیت 120Hz تلویزیون به شما اطلاع خواهد داد.

چگونه 120 هرتز ایکس باکس

به بخش General بروید.

نرخ به روزرسانی ایکس باکس سری ایکس باید در ستون سمت چپ باشد. شما در اینجا می‌توانید بین 60Hz و 120Hz یکی را انتخاب کنید. دقت کنید که شما تنها قابلیت انتخاب بین دو گزینه 120Hz و 60Hz را خواهید داشت.

چگونه 120 هرتز ایکس باکس

چرا اصلاً باید حالت ۱۲۰ هرتز ایکس باکس را فعال کنیم؟

اصلاً چرا این قابلیت وجود دارد. دلیل اینکه نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه همواره استاندارد بوده به این دلیل است که تلویزیون‌ها از آن پشتیبانی می‌کردند. به این معنا که در هر ثانیه 60 فریم از بازی به نمایشگر فرستاده می‌شد. حال نمایشگرهای 120هرتزی به بازار آمده‌اند. این نمایشگرها دوبرابر قبل می‌توانند تصویر را به روز کنند که باعث یک تصویر روان می‌شود. تفاوت بین 60هرتز و 120هرتز در دو کنسول ایکس باکس نسل 9 کاملاً قابل تشخیص است.

البته به این نکته توجه کنید که تمام بازی‌ها از قابلیت 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی نمی‌کنند. در کنار بازی‌ هایی که جدیداً عرضه شده و از همان اول دارای قابلیت 120 فریم هستند، برخی عناوین نیز با به روزرسانی این قابلیت را دریافت کردند. برای مثال از این بازی‌ها می‌توان به Halo: The Master Chief Collection، گیرز 5، Destiny 2، وارزون و Hellblade: Senua’s Sacrifice اشاره کرد. برخی بازی‌ها نیز به کمک قابلیت FPS Boost کنسول ایکس باکس سری اس و ایکس توانایی 120 فریم را به دست آوردند. این بازی‌ها نیز بتلفیلدها، مترو 2033، تایتانفال‌ها و جنگ ستارگان‌ها هستند. اکثر این بازی‌ها نیز از شما درخواست فعال کردن نرخ فریم 120 را دارند. این اتفاق زمانی که شما بازی را برای اولین بار اجرا می‌کنید، می‌افتد.

البته نقش تلویزیون داخل خانه را دست کم نگیرید. تلویزیون‌های 4K و 120هرتز در حال حاضر چندان معروف نیستند. این موضوع تا چند سال آینده قطعاً تغییر خواهد کرد. قبل از خرید هر تلویزیون مشخصات آن را حتماً چک کنید. نرخ به روزرسانی باید حتماً 120 هرتز باشد و حداقل یکی از HDMIها باید 2.1 باشد. تنها HDMI 2.1 توانایی پشتیبانی از 4K/120Hz را دارد. البته به یاد داشته باشید که اگر قیمت تلویزیون با این موارد برای شما زیاد است، می‌توانید به مانیتور با این مشخصات و قیمت بسیار پایین‌تر نیز نگاهی بیاندازید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*