چرا ایکس‌باکس سری اس بهترین و ارزان‌ترین راه برای بازی کردن در ایران است؟


Matin 27 مرداد 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

میدان رقابت کنسول‌های بازی در طی دهه‌های گذشته، مبارزان قدری را به خود دیده و مسیر دورودرازی را پیموده است. همین چند سال پیش بود که مایکروسافت با عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس وان نسل هشتم را رقم زد. فکر نمی‌کرد که چنین روزهای سختی پیش رویش باشند. موفقیت کنسول Xbox 360، پایه‌ی قدرتمندی بود تا مایکروسافت نسل جدید را بر آن بنا کند. اما تصمیمات اشتباه درنهایت منجر به باختن رقابت به حریف دیرینه شد. سالها از آن روز گذشته و مایکروسافت از اشتباهات قدیمی‌اش درس گرفته. حال با رهبری فیل اسپنسر و استودیوهای جدید، به دنبال تاریخ‌سازی با دو کنسول کاملاً متفاوت است: ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس

بدون شک سری ایکس،‌ چهره‌ی اصلی نسل نهم برای مایکروسافت و همان قهرمانی است که قرار است تا دقیقه‌ی آخر در میدان نبرد بماند. و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد؛ اما این بار شاهد عرضه‌ی یک کنسول جدید هستیم. که بر پایه‌ی موفقیت چند سال اخیر ایکس‌باکس طراحی و عرضه‌شده است. ایکس‌باکس سری اس، رسماً کوچک‌ترین دستگاه بازی مایکروسافت است که تابه‌حال ساخته‌شده. اگرچه طراحی متفاوت با آنچه تابه‌حال دیده‌ایم دارد؛ اما ادامه‌دهنده‌ی راه کنسول دیجیتال ایکس‌باکس وان است و این بار هم خبری از درایو نوری و قابلیت اجرای بازی از دیسک نیست. در این مطلب به بررسی سؤال بزرگی خواهیم پرداخت و آن‌هم این که که چرا Xbox Series S مقرون به‌صرفه‌ترین دستگاه بازی برای ورود به نسل جدید است؟‌

نسل جدید کنسول‌ها

مایکروسافت روزهای سختی را با عرضه‌ی ایکس‌باکس وان شروع کرد. تصمیمات ردموندی‌ها چندان به دل طرفداران ننشست و دلیل آن‌هم عدم یافتن نیاز بازی‌کنان و عرضه یک کنسول بر اساس ایده‌هایی بود که در عمل و زیر سایه‌ی تبلیغات حریف، علیه خودش به کار گرفته شد. اتصال مداوم کنسول به اینترنت و قفل شدن دیسک بازی هنگام استفاده روی یک کنسول. تصمیماتی بود که کاخ رؤیاهای ایکس‌باکس را در چند ماه ابتدایی عرضه تخریب کرد. تمسخر این سیاست توسط پلی‌استیشن در نمایشگاه E3، نشان از نسلی سخت برای مایکروسافت می‌‌داد. حضور فیل اسپنسر به‌عنوان مدیر جدید و قرار گرفتن ساتیا نادلا در مقام مدیرعاملی مایکروسافت. نشانه‌های مثبتی برای طرفداران قدیمی ایکس‌باکس بود.

حضور فیل اسپنسر در مقام ریاست ایکس‌باکس با تغییرات گسترده‌ای همراه شد.

بالاخره آن کنسول اولیه با یک مدل کوچک‌تر و بهینه‌تر جایگزین شد و تمام سعی و تلاش تیم، به بازگردانی اعتماد به برند ایکس‌باکس ختم شد. این سیاست با خرید استودیوهای کوچک‌ و بزرگ و تقویت زیرساخت‌هایی که بعدها به نقطه‌ی قوت تبدیل شدند،‌ بالاخره به تاریکی خاتمه داد و همه‌چیز را آماده‌ی شروع یک نسل جدید کرد؛ نسل تازه‌ای با دو کنسول جدید،‌ سرویس‌های آنلاین پرطرفدار و البته بیشترین تعداد استودیو بازی‌سازی که می‌تواند مشکل نبود بازی‌های انحصاری بزرگ را حل کند.

نسل نهم کنسول‌ها با نسل هشتم تفاوت‌های زیادی کرده و میدان نبرد کاملاً تغییریافته است.

زمانی مایکروسافت به دنبال ارائه یک دستگاه با سرویس‌های آنلاین بود. اما چنین ایده‌ای برای نسل هشتم زود بود و عدم گسترش مناسب بازی‌های آنلاین، اجازه‌ی موفقیت آن ایده‌ را نداد. حال که نسل نهم شروع‌شده و بالاخره مزه‌ی سخت‌افزار جدید را چشیده‌ایم، می‌بینیم دیگر خبری از اجرای آفلاین بازی‌ها نیست. اگرچه این کار را همچنان می‌توان انجام داد؛ اما اجرای بازی‌ها به‌صورت کاملاً آفلاین دیگر منطقی نیست و حال بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس،‌ سرویس ایکس‌باکس گیم پس است که شاید برگ برنده‌ی نسل و کنسول ایکس‌باکس سری اس به‌حساب آید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*