iOS 15 و iPadOS 15 منتشر شدند


امید دلیری 30 شهریور 1400 3 دقیقه مطالعه
iOS 14

iOS 15 و iPadOS 15 منتشر شدند. غول فناوری بالاخره نسخه نهایی سیستم عامل های جدید آیفون و آیپد را منتشر کرد.

همانند تمام به روز رسانی های نرم افزاری اپل ، iOS 15 و iPadOS 15 را می توانید بدون هیچ هزینه ای دانلود کنید. کاربران آیفون 6s به بالا قادر به استفاده از جدیدترین نسخه ی iOS می باشند. کاربران آیپد Air 2 به بالا قادر به استفاده از جدیدترین نسخه ی iPadOS می باشند. با رفتن به Setting و بعد General و سپس Software Update ، می توانید سیستم عامل جدید را در دستگاه های واجد شرایط بصورت آنلاین دانلود کنید. به دلیل تقاضای زیاد ، ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا به روزرسانی ها برای همه کاربران منتشر شوند.

تغییرات و ویژگی های جدید اضافه شده به iOS 15 و iPadOS 15 :

FaceTime و SharePlay

اپل برای برگزاری رویداد WWDC 2021 به شدت به ویژگی های اجتماعی تمایل داشت. با این حال ، ویژگی اصلی مورد نظر اپل در سیستم عامل جدید قرار نگرفته است. در عوض ، SharePlay برای بهبودهای بیشتر در پشت صحنه به نسخه بعدی iOS 15 و iPadOS 15 موکول شده است. با استفاده از این ویژگی کاربران می توانند موسیقی ، فیلم یا سایر رسانه های خود را در طول تماس FaceTime به اشتراک بگذارند. نمای Grid ، حالت عمودی و گزینه های گوش دادن با این نسخه از iOS 15 برای تجربه بهتر تماس ویدیویی ارائه می شوند.

کاربران می توانند تماس های FaceTime را برنامه ریزی کنند. آن ها همچنین می توانند لینک دعوت را مشابه برنامه های دیگر مانند Zoom به اشتراک بگذارند. یک ویژگی جدید SharePlay در رویداد California Steraming معرفی شد. ویژگی به نام SharePlay با +Apple Fitness. پس از راه اندازی این ویژگی ، حداکثر 32 نفر می توانند تمرینات +Fitness را با هم در حین تماس FaceTime با معیارهای همگام سازی در دستگاه ها انجام دهند.

قابلیت Shared with You

قابلیت Shared with You بخش دیگری از فشار اجتماعی iOS 15 و iPadOS 15 می باشد. اکنون وقتی دوستان و خانواده محتوا را در iMessage برای شما ارسال می کنند ، این محتوا در سایر نقاط iOS ظاهر می شود. به عنوان مثال اگر دوست شما مقاله ای از Apple News را به اشتراک بگذارد ، در بخش Shared with You هم ظاهر می شود. همین امر در مورد برنامه +Apple TV ، آلبوم Apple Music یا حتی عکس ها هم امکان پذیر است. این تجربه برای کمک به کاربران برای پیگیری محتوای ورودی طراحی شده است.

ویژگی Focus یا تمرکز

ویژگی Do Not Disturb یا مزاحم نشوید اکنون به Focus یا تمرکز تبدیل شده است. ویژگی جدیدی که به کاربران اجازه می دهد کنترل کنند چه کسی می تواند با آنها تماس بگیرد. همچنین کدام اپلیکیشن ها می توانند به کاربر اعلان ارسال کنند. این ویژگی به عنوان یک گسترش دهنده برای ویژگی مزاحم نشوید عمل می کند. به عنوان مثال ، کاربران می توانند تمرکز کاری را تنظیم کرده و فقط به اپلیکیشن های کارمحور اجازه دهند به آنها اعلان ارسال کنند.

سایر کاربران iOS 15 و iPadOS 15 می توانند وضعیت Focus شما را در iMessage مشاهده کنند. بنابراین می دانند که  ممکن است اعلان پیام آن ها ارسال نشود. این ویژگی دارای قابلیت سفارشی سازی زیادی است. زیرا به شدت به عملکرد صفحه اصلی یا Home Screen متکی است. کاربران می توانند ویجت ها و اپلیکیشن ها را به یک صفحه اصلی خاص اضافه کنند و آن صفحه فقط در Focus خاص ظاهر شود.

Live Text و Visual Look Up – متن زنده و جستجوی بصری

متن زنده و جستجوی بصری اپل برای بهره گیری از موتور عصبی (Neural) در پردازنده های سری A ، ویژگی های هوش را در سراسر iOS بهبود بخشیده است. هر دو متن زنده و جستجوی بصری ویژگی های قدرتمندی را برای مشاهده تصاویر در iOS اضافه می کنند. ویژگی Live Text یا متن زنده هنگام مشاهده ی یک تصویر در Photos ، Safari یا حتی در اپلیکیشن های شخص ثالث در دسترس است. کاربران قادر خواهند بود متن موجود در تصاویر را انتخاب کرده و آن را کپی کرده یا در جای دیگر به اشتراک بگذارند.

عکسهای ذخیره شده در برنامه Photos برای متن اسکن می شوند. بنابراین جستجوی متن در تصاویر امکان پذیر می شود. به عنوان مثال ، یک عکس ممکن است حاوی آدرسی باشد که در Spotlight نشان داده می شود.

Visual Look Up یا جستجوی بصری یکی دیگر از ویژگی های جدید Photos است. این ویژگی از هوش دستگاه برای مشخص کردن اشیاء ، حیوانات یا گیاهان در عکس استفاده می کند. پس از تشخیص یک شیء قابل جستجو ، یک گلیف یا علامت ظاهر می شود. این گلیف جستجوی وب برای اشیاء مشابه را باز می کند یا هنگام ضربه زدن روی آن شیء ، آن را توصیف می کند.

Safari به روز شده

اپل طی رویداد WWDC طراحی مجدد اساسی برای Safari اعلام کرد. اما از آن به بعد این تغییرات بخاطر انتشار به روزرسانی های جزئی به تأخیر افتادند. به جای پنهان کردن همه چیز در پشت یک دکمه ، اپل اکثر عناصر رابط کاربری را برای گشت و گذار آسان در فضای باز به نمایش گذاشته است. در iOS 15 و iPadOS 15 نوار آدرس Safari اکنون در پایین صفحه نمایش قرار دارد. این به معنی دسترسی بهتر در هنگام استفاده از یک دست و توانایی بیشتر برای رابط کاربری است تا از محتوا دور بماند.

کسانی که سبک قدیمی نوار بالا را ترجیح می دهند می توانند با ضربه زدن روی دکمه Aa سپس Show top address bar به حالت قبلی برگردند. هنگام حرکت در یک صفحه ، نوار آدرس و دکمه های گشت و گذار از نظر ناپدید می شوند. کاربران فقط باید روی URL پایین ضربه بزنند یا صفحه به سمت بالا بکشند تا دوباره نوار آدرس نمایان شود. یک حرکت کشیدنی جدید نیز برای تغییر بین برگه های فعال یا باز کردن یک برگه جدید معرفی شده است. انگشت شست خود را روی نوار آدرس قرار دهید. سپس بسته به جایی که برگه های باز شده در بخش تعویض برگه قرار دارند ، انگشت خود را به چپ یا راست بکشید.

تغییرات جزئی دیگر iOS 15 :

  • اپلیکیشن Maps اپل دارای جزئیات بیشتری با درختان ، خط کشی جاده ها و نشانه های سه بعدی است
  • امکان اضافه کردن گواهینامه رانندگی به اپلیکیشن Wallet اپل
  • ارائه ی اطلاعات دقیق تر توسط جستجوی Spotlight
  • امکان اشتراک گذاری اطلاعات اپلیکیشن Health با اعضای خانواده
  • ویژگی های جدید +iCloud شامل Hide My Email و Private Relay
  • طراحی جدید اپلیکیشن Weather 
  • Translate در کل سیستم
برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*