فیس بوک ، اینستاگرام ، واتس اپ رفتند و برگشتند !


امید دلیری 13 مهر 1400 2 دقیقه مطالعه
iOS 14

فیس بوک ، اینستاگرام ، واتس اپ رفتند و برگشتند. سرویس های غول رسانه های اجتماعی به مدت شش ساعت از دسترس خارج شدند. اما اکنون این سرویس های شاخص فیسبوک مجدداً در دسترس قرار گرفته اند. اخبار داغ تکنولوژی را در مجله اینترنتی سیبو دنبال کنید.

فیس بوک ، اینستاگرام ، واتس اپ به دلیل پیکربندی نادرست سرورهای فیس بوک حدود 6 ساعت از دسترس خارج شدند. این سرویس ها پس شش ساعت تعطیلی ، دوباره برای برخی از کاربران در دسترس قرار گرفتند. اگرچه انتظار می رود این سرویس ها تا مدتی بصورت کامل بازیابی نشوند. به گفته ی وبسایت Cloudflare ، این مشکل ناشی از یک به روزرسانی پروتکل دروازه مرزی (BGP) می باشد. به روزرسانی که بر مسیر حرکت ترافیک تأثیر می گذارد و منجر به خرابی DNS می شود.

نگرانی و استرس کابران فیسبوک و سرویس های آن

BGP سیستمی است که توسط شبکه ها برای تبلیغ حضور خود در سایر شبکه ها و مسیر دهی به ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد. بدون اطلاعات مسیریابی اعلام شده توسط فیس بوک ، DNS نمی تواند به درخواست های آدرس IP مانند facebook.com و instagram.com پاسخ دهد. یک منبع که گفته می شود در تلاش برای بازیابی این سرویس ها است ، به خبرنگار Brian Krebs گفته است که به روزرسانی BGP ، دسترسی از راه دور سیستم های فیس بوک را مسدود کرده است. به این معنی که تکنسین های خارج از سایت نتوانستند این تغییر را برگردانند. کسانی که دسترسی فیزیکی داشتند نیز به دلیل نداشتن دسترسی به شبکه نتوانستند این مشکل را برطرف کنند.

به گزارش نیویورک تایمز ، مهندسان امنیتی گفتند که نمی توانند به سرورهای آسیب دیده دسترسی داشته باشند. زیرا نشان های دیجیتالی آنها کار نمی کند. سایر کارکنان گزارش دادند که Workplace ، پلتفرم ارتباطات داخلی فیس بوک هم آفلاین شده است. گزارش شده است که فیسبوک تیمی از کارکنان خود را به مرکز اطلاعات خود در سانتا کلارا ، کالیفرنیا ، فرستاده است. به این دلیل که آن ها سرور ها را بصورت دستی ریست کنند.

ظاهراً تلاش فیس بوک مؤثر بوده است. زیرا فیسبوک ، اینستاگرام ، واتس اپ به آرامی در حال بازگشت هستند. فیسبوک فعلاً در رابطه با این موضوع توضیح بیشتری نداده است.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*