ابراز ناامیدی مدیر پلی استیشن از کم بودن تعداد بازیکنان کنسول جدید


Matin 19 مهر 1400 15 دقیقه مطالعه
iOS 14

آقای جیم رایان، رئیس مرکز بازی‌های تعاملی سونی می‌گوید که او ناامید است. او چنین گفته است: «از این که بازی‌های توسعه‌یافته پلی‌ استیشن در دسترس میلیون‌ها بازیکن قرار ندارند ناامید هستم.» جیم رایان این طور ادامه می‌دهد: «من علاقه‌مند هستم تا بتوانم به جمع صدها میلیون بازیکن کنسول جدید سونی بپیوندم و با طرفداران موسیقی و فیلم رقابت کنم. من و شرکت سونی به پلی استیشن 5 امیدوار هستیم و معتقدیم PS5 به عنوان بزرگ‌ترین، بهترین و محبوب‌ترین کنسول سونی شناخته خواهد شد.»

زمانی که درباره امیدهای جیم رایان پرسیدیم، او چنین پاسخ داد و اضافه کرد: «من به رخ دادن تمامی ‌این اتفاقات در آینده امیدوار هستم. وقتی اخبار پلی استیشن 5 را دنبال می‌کنید، متوجه حضور 10 یا 20 میلیون بازیکن در آن می‌شوید اما من دوست دارم ده‌ها میلیون بازیکن از بازی‌هایی که ما در PS5 منتشر می‌کنیم لذت ببرند؛ شاید هم صدها میلیون بازیکن!»

رئیس SIE (Sony Interactive Entertainment) مجدد به موضوع مهیج بودن و سرگم‌کننده بودن فیلم و موسیقی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما داریم درباره گیم صحبت می‌کنیم که در تقابل با فیلم و موسیقی قرار گرفته است. فیلم و موسیقی می‌توانند به سادگی مورد استقبال میلیون‌ها نفر قرار بگیرند و بدون هیچ محدودیتی لذت‌بخش باشند. ولی من فکر می‌کنم گیم‌های تولیدشده شرکت سونی در پلی استیشن 5 نوعی هنر محسوب می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم بهترین تفریحات ممکن را طراحی کنیم که نظیرش را در هیچ کجای دنیا تجربه نکرده‌اید.»

جیم رایان می‌گوید شرکت سونی، پلی استیشن 5 را به جایی خواهد رساند که این کنسول به سادگی میزبان صدها میلیون بازیکن باشد؛ جیم رایان: «این که می‌بینم تنها حدود 10 یا 20 میلیون گیمر می‌توانند از بازی‌هایی که ما در اختیار گذاشته‌ایم استفاده کنند، ناامید و کلافه می‌شوم. من به شدت مشتاقم تا دنیا را با میلیون‌ها گیمر ببینم که می‌توانند از امکانات کنسول جدید ما لذت ببرند.»

استودیوهای پلی استیشن

پلی استیشن به دنبال انتشار بازی‌های بیشتر برای کامپیوتر

نظرات رئیس سونی درباره افزایش تعداد بازیکنان با توجه به انحصاری بودن بازی‌های پلی‌استیشن کمی ‌عجیب به نظر می‌رسد. بسیاری از بازی‌های محبوب، هم‌اکنون برای پلتفرم کامپیوتر منتشر شده‌اند که همه‌روزه گیمرهای زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. کنسول پلی‌استیشن مانند کنسول رقیب، مایکروسافت، محدودیتی از بابت اجرای بازی‌ها در سایر دستگاه‌ها ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید بازی‌ ها را در کامپیوتر، موبایل یا حتی کنسول‌های قدیمی‌تر اجرا کنید. با وجود این واقعیت، سونی هنوز نتوانسته است خودش را در زمینه بازی‌های موبایل به اثبات برساند.

شرکت سونی پلی استیشن 5 را به عنوان کنسول اصلی خود می‌شناسد و بیشتر بازی‌هایی را که قرار است ساخته شوند، برای این کنسول منتشر می‌کند اما طبق گفته جیم رایان، سونی قصد دارد فعالیت خودش را در زمینه بازی‌سازی موبایل افزایش دهد. او می‌گوید: «ما در حال برنامه‌ریزی برای تولید و انتشار چند بازی موبایل تا پایان ماه مارس 2022 هستیم.»

در گفتگوی VGC در سخنرانی GI Live: London، آقای کریستوفر درینگ با مدیرعامل سونی مصاحبه کرد و بعد از پایان مصاحبه چنین گفت: «با توجه به صحبت‌های آقای جیم رایان، من هم علاقه‌مند شدم. فکر می‌کنم قرار است شاهد عرضه بازی‌های بیشتری برای کامپیوتر باشیم.» کریستوفر درینگ می‌گوید که مصاحبه درباره زمان همکاری جیم رایان با سونی بود و می‌خواست بیشتر درباره حس‌وحال کارکنان سونی بداند اما در کنار این موضوعات، مواردی هم وجود داشتند که می‌توان به آن‌ها توجه کرد. او می‌گوید: «من هم موافق بخشی از صحبت‌های آقای رایان بودم. به نظر جذاب است که تعداد بازیکنان از 20 یا 30 میلیون به چیزی بالغ بر 100 میلیون بازیکن برسد.»

نظر آقای درینگ درباره افزایش تعداد بازیکنان، درست هم‌سو با نظر بیشتر گیمرها در سرتاسر جهان است. یکی از موافقان بزرگ این تفکر، مایکروسافت و کنسول آن یعنی ایکس‌ باکس است که می‌خواهد تعداد گیمرهای خودش را به یک میلیارد نفر برساند.

پلی استیشن موبایل

ورود پلی استیشن به بازار موبایل

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که سونی و مایکروسافت چگونه می‌خواهند به این اهداف دست پیدا کنند؟ مایکروسافت تمرکز بالایی روی عضوگیری و فروش اشتراک دارد و سونی نیز همین کارها را انجام می‌دهد اما بعلاوه این کارها، شرکت سونی تلاش می‌کند تا به بازارهای جدید ورود پیدا کند و آن‌ها را به کنترل خود درآورد. هر دوی این شرکت‌ها سعی دارند بازی‌های بیشتری را برای پلتفرم رایانه‌ خانگی منتشر کنند و از این طریق به تعداد بازیکنان خود بیفزایند.

ساخت بازی‌های بیشتر که در دسترس باشند و برای هیچ کنسولی انحصاری نباشند، به این معنی است که قرار است نسل جدید کنسول‌ها راه جدیدی را در پیش بگیرند و به نوعی این گونه سیاست خود را پایه‌گذاری کنند. شاید این روش و سیاست باعث شود تا شاهد کنسول‌هایی مانند PS Now یا PS Plus باشیم. با این حال، کاربران رایانه شخصی باید منتظر عرضه و انتشار بازی‌های بیشتری برای این پلتفرم باشند.

آقای کریستوفر درینگ می‌گوید: «من بسیار علاقه‌مند هستم تا ببینم صحبت‌های جیم رایان چگونه به واقعیت بدل می‌شود. چگونگی تبدیل زمان حال به زمانی که آقای رایان متصور می‌شود جالب خواهد بود.» آقای درینگ از علاقه خود به مصاحبه مجدد با تیم سونی می‌گوید و این طور ادامه می‌دهد: «برای اکنون، بهترین کار صبر کردن است. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.» آقای هرمان ‌هالست، رئیس استودیوی پلی‌استیشن، در مصاحبه‌ای که با بلاگ پلی استیشن در ماه ژوئن داشت، گفته است: «هنوز برای برنامه‌ریزی راجع به رایانه‌های شخصی زود است.»

سونی کامپیوتر

کامپیوتر اولویت اول سونی نخواهد بود

مشخصا اولویت همیشگی سونی برای انتشار عنوان‌های جدید، کنسول پلی‌استیشن بوده است. با بررسی اخبار پلی استیشن 5 می‌توان این طور درک کرد که سونی علاقه زیادی به عرضه بازی‌های جدید خود در این کنسول دارد و برای وارد شدن به بازار رایانه‌های شخصی کمی ‌محتاط عمل می‌کند. سال‌ها است که شرکت رقیب سونی یعنی مایکروسافت، بازی‌های خود را برای دو پلتفرم ایکس‌باکس و دسکتاپ منتشر می‌کند. تابستان امسال، رئیس ایکس‌باکس یعنی آقای فیل اسپنسر در اقدامی ‌نادر و عجیب، سیاست جدید سونی مبنی بر انتشار بازی برای کامپیوتر را مورد انتقاد قرار داد.

در سخنرانی که در جریان یک جلسه تحلیلی انجام گرفت، مدیر اجرایی ایکس‌ باکس گفت: «دیگران، منظورم کسانی است که بازی‌های کنسول را به کامپیوتر شخصی می‌آورند، این کار را بعد از سال‌ها تاخیر انجام داده‌اند و بازیکنان را تاکنون دست به سینه باقی گذاشته‌اند.»

با توجه به صحبت‌های آقای جیم رایان و اخبار پلی استیشن 5 که هر روز به گوش می‌رسند، ظاهرا سونی قصد ورود به بازار جدیدی دارد که بتواند از طریق آن به هدف چند صد میلیون بازیکنی خود دست یابد. به قول آقای کریستوفر درینگ، فرد مصاحبه‌کننده با رئیس SIE، باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*