رم‌های DDR5 شصت درصد گران‌تر از رم‌های DDR4 خواهند بود


Matin 2 آبان 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

حافظه رم یکی از مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاری است. که لزوم استفاده از انواع با ظرفیت بالا و سریع آن در تمامی کامپیوتر‌ها با هر کاربردی. از استفاده روزانه تا تجربه بازی‌های ویدیویی، به شدت حس می‌شود. عرضه رم‌های DDR5، گامی بزرگ و مهم برای این قطعه سخت‌افزاری است که به زودی محقق خواهد شد. با این وجود که این پیشرفت مزایای بسیاری داشته، اما براساس پستی در بلاگ شرکت MSI، استفاده از جدید‌ترین رم‌های بازار به معنای پرداخت هزینه بیشتر است.

پست مربوطه که با عنوان «هر آنچه که باید در مورد ماژول‌های حافظه DDR5 بدانید» منتشر شده، توضیحات مختلفی در مورد مزایا و تفاوت‌های رم‌های DDR5 نسبت به رم‌های DDR4 ارائه می‌دهد. در صورتی که قصد دارید در مورد نسل جدید حافظه‌های رم اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید به پست مذکور در وب‌سایت شرکت MSI مراجعه کنید. در پایان این مطلب، شرکت ام اس آی پیش‌بینی خود از قیمت‌گذاری رم‌های DDR5 را چنین ارائه داده است:

پیش از این استفاده از فناوری جدید‌تر در رم‌ها باعث می‌شد که قیمت این قطعه 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کند. با این حال، رم‌های DDR5 دارای اجزای اضافه‌ای هستند که هزینه تولید آن‌ها را بالا می‌برند. در نتیجه، انتظار می‌رود قیمت این دسته از رم‌ها به میزان 50 تا 60 درصد بیشتر از رم‌های DDR4 باشد.

رم DDR5

احتمال کاهش قیمت

مشخص نیست قیمت بالاتر جدید‌ترین نسل از رم‌ها تا چه مدت ادامه داشته و روند کاهش قیمت آن‌ها چه زمانی آغاز شود. با این حال، شرکت MSI اعلام می‌کند که معمولا حدود دو سال طول می‌کشد تا رم‌های نسل جدید به قیمت برابر با رم‌های نسل قبل برسند. پیش‌بینی می‌شود رم‌های DDR5 نیز روندی مشابه در پیش بگیرند. بر این اساس، اگر قصد خرید جدید‌ترین نسل از رم‌ها با قیمت پایین‌تر را دارید، حداقل باید دو سال منتظر بمانید. با این وجود که روزانه کیت‌ حافظه DDR5 جدیدی معرفی می‌شود، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از نحوه قیمت‌گذاری این دسته از رم‌ها از سوی تولید‌کنندگان این قطعه‌ سخت‌افزاری اعلام نشده است. انتظار می‌رود که همزمان با عرضه پردازنده‌های Alder Lake، قیمت رم‌های DDR5 نیز مشخص شوند.

جدیدترین شایعات حوزه سخت‌افزار از عرضه پردازنده‌های Alder Lake در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) خبر می‌دهند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که CPU نسل دوازدهم شرکت Intel اولین پردازنده بازار است که از فناوری DDR5 پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های Alder Lake در کنار DDR5 از رم‌های DDR4 نیز پشتیبانی می‌کنند. اما می‌توان انتظار داشت که سازندگان مادربرد به سمت بهره‌گیری از استاندارد‌ها و فناوری‌های جدیدتر گرایش پیدا کرده و پشتیبانی از رم‌های DDR4 را کنار بگذارند. با این حال قیمت بالای نسل جدید رم‌ها که شرکت MSI به آن اشاره کرده، ممکن است موجب شود تنها عده خاصی از کاربران دست به خرید این دسته از رم‌ها بزنند.

نظر شما راجع به نسل جدید رم‌ها چیست؟ آیا با ورود رم‌های DDR5 به بازار، نسبت به خریداری آن‌ها اقدام می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*