معمار ارشد پلی استیشن 5 دلیل کاهش حجم بازی نسبت به PS4 را فاش کرد


Matin 2 آذر 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

ساخت کنسول‌های خانگی مدرن، به سال‌ها برنامه‌ریزی نیاز دارد؛ از تصمیم‌گیری برای تمرکز روی چه بخش‌هایی و ایده‌های مختلف برای قطعات سخت‌افزاری جدید تا نحوه طراحی ظاهری کنسول و ملاحظات حیاتی در مورد گرما و اندازه. تمامی این موارد باعث می‌شوند که طراحی و ساخت کنسول‌ها به امری بسیار پیچیده تبدیل شود. حال طبق جدید‌ترین اخبار بازی، مارک سرنی که به عنوان معمار ارشد کنسول پلی استیشن 5 شناخته می‌شود، درباره تصمیماتی که تیم سازنده در هنگام معرفی جانشین کنسول پر‌فروش پلی استیشن 4 گرفته‌اند، صحبت کرده است.

مارک سرنی بیش از دو دهه است که با شرکت سونی و پلی استیشن همکاری داشته و روی سری بازی‌های مطرح استودیو‌های Insomniac Games و Naughty Dog از جمله Jak and Dakter ،Ratchet & Clank و Crash Bandicoot کار کرده است. از زمان شروع ساخت کنسول پلی استیشن 2، مارک سرنی برای طراحی کنسول‌های خانگی با شرکت سونی همکاری کرده و حتی برخی از نقش مهم و تاثیر‌گذار او در عملکرد موفق پلی استیشن 4 به عنوان جایگزین پلی استیشن 3 گفته‌اند. معمار ارشد کنسول PS5 در مصاحبه ویدیویی با Wired به شرح روندی که برای ساخت تازه‌ترین کنسول پلی استیشن طی کرده، پرداخته است.

با این وجود که مصاحبه مارک سرنی مدت زمانی 15 دقیقه‌ای دارد

اما به خوبی می‌تواند بازیکنان را با تفکر پشت کنسول پلی استیشن 5 و همچنین شرایط کنسول‌های بازی مدرن از نظر مواردی همچون حافظه، CPU و GPU آشنا کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه، زمانی است که مارک سرنی در مورد دلایل حجم پایین‌تر بازی‌های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 توضیح می‌دهد. به عنوان مثال نسخه PS4 بازی Subnautica در حدود 14 گیگابایت حجم دارد، اما این اثر روی پلی استیشن 5 تنها چهار گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند. همچنین حجم بازی Control Ultimate Edition روی پلتفرم نسل هشتم سونی معادل با 50 گیگبایت است که در نسخه پلی استیشن 5 این عدد به نصف کاهش پیدا کرده است.

کنسول پلی استیشن 5

مارک سرنی توضیح داده که کنسول PS5 از IO مجتمع و فناوری به نام Invisible Compression استفاده می‌کند. به طور خلاصه در مورد این فناوری می‌توان گفت که سازندگان در قبال نسخه پلی استیشن 5 آثار خود می‌توانند از ابزار‌های انتشار سونی برای مدیریت فرآیند خارج کردن دیتا از حالت فشرده بهره ببرند. به این واسطه شرکت‌های مختلف مجبور نیستند به روش‌های سفارشی خود برای انتقال دیتا از روی هارد دیسک یا SSD استفاده کنند.

مارک سرنی در مصاحبه خود به بازی Spider-Man: Miles Morales اشاره کرده

که با وجود پیشرفت‌های بی‌شمار نسخه نسل بعد، همچنان روی کنسول پلی استیشن 5 حجم کمتری نسبت به پلی استیشن 4 دارد. معمار ارشد کنسول پلی استیشن 5 توضیح داده که افزایش حجم دیتای این بازی با فناوری بهبود‌یافته و پیشرفته در فشرده‌سازی جبران شده است. مارک سرنی در ادامه مصاحبه‌اش به صحبت در مورد پیش‌نیاز‌های تعداد هسته‌های مورد استفاده و چگونگی متعادل کردن CPU و GPU پرداخته است. اگر از علاقه‌مندان به طراحی کنسول‌ها بوده و قصد دارید با بخش‌های فنی آن‌ها بیشتر آشنا شوید، مصاحبه مارک سرنی با Wired برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نظر شما در مورد گفته‌های معمار ارشد پلی استیشن 5 و فرایند فشرده‌سازی این کنسول چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*