بازی The Matrix Awakens به عنوان دموی Unreal Engine 5 منتشر شد


Matin 22 آذر 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

مجموعه فیلم‌های ماتریکس همواره ارتباط نزدیکی با بازی‌های ویدیویی داشته است. فیلم‌های Matrix افرادی را به نمایش می‌گذارد که در دنیای مجازی شبیه به بازی‌های ویدیویی غوطه‌ور شده‌اند و از قدرت‌های گیم‌مانند خود برای تبدیل شدن به افراد شرور یا اساتید کونگ‌فو استفاده می‌کنند. حال طبق جدید‌ترین اخبار بازی، به واسطه دلایل گفته شده، شرکت Epic Games تصمیم گرفته است تا در قالب بازی The Matrix Awakens، فناوری چشمگیر آنریل انجین 5 و قدرت آن برای محو کردن فاصله‌ی بین بازی‌، فیلم‌ و حتی واقعیت را به نمایش بگذارد.

بازی The Matrix Awakens از سه بخش مختلف تشکیل شده است. بخش اول تصاویر واقعی کیانو ریوز و برخی از وسایل صحنه را با چهره‌ها و مکان‌های ساخته شده به واسطه موتور Unreal Engine 5 ترکیب می‌کند. در ادامه و بخش دوم، پس از شکستن دیوار چهارم، شخصیت ترینیتی با بازی کری-ان ماس، وارد بزرگراه شده و بازیکنان در قالب شخصیت جدیدی به نام Io به مامورین (Agents) و ماشین‌ها شلیک می‌کنند. بخش پایانی بازی The Matrix Awakens شما را در شهری با فضای اوپن ورلد و با مساحت چهار کیلومتر مربع قرار می‌دهد که یاد‌آور شهر به نمایش در آمده در فیلم‌های ماتریکس است. در این بخش می‌توانید در خیابان‌ها حرکت کنید، سوار ماشین‌ها شوید، در محیط آن پرواز کنید و تنظیماتی مانند نور، تراکم جمعیت و ترافیک را تغییر دهید. همچنین می‌توانید راز‌های مختلفی را نیز کشف کنید.

با این وجود که کیانو ریوز، کری-ان ماس و توماس اندرسون نقش‌های خود در سری فیلم‌های ماتریکس را تکرار می‌کنند، اما بازی The Matrix Awakens اشاره‌ای به فیلم The Matrix Resurrections نداشته و با تجربه آن اطلاعاتی از این فیلم به دست نخواهید آورد. بازی‌نامه بازی مذکور توسط نویسنده و کارگردان فیلم ماتریکس: رستاخیز‌ها یعنی لانا واچوفسکی نوشته شده است. با این حال بازی The Matrix Awakens روی موضوعات گسترده فیلم‌های ماتریکس، مانند ماهیت واقعیت، تمرکز دارد و چندان به داستان فیلم‌ها نمی‌پردازد. همچنین کیانو ریوز و کری-ان ماس هم در قالب شخصیت‌های ماتریکس و هم خارج از آن، در بازی ذکر شده حاضر می‌شوند تا نشان دهند که جنبه‌های مختلف بازی The Matrix Awakens به اندازه اقتباس‌های ویدیو گیمی قبلی با خط داستانی سری Matrix مرتبط نیستند. براساس اعلام شرکت اپیک، این اثر پیش‌درآمدی برای بازی آینده ماتریکس نبوده و بیشتر برای نمایش قدرت موتور آنریل انجین 5 و توان کنسول‌های نسل فعلی ساخته و منتشر شده است. همچنین شرکت Epic تلاش کرده تا به کمک آن برای فیلم جدید ماتریکس تبلیغ کند.

کارکرد اصلی بازی The Matrix Awakens این است که نشان می‌دهد گرافیک موتور Unreal Engine 5 روی کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس تا چه اندازه می‌تواند شبیه به جلوه‌های ویژه فیلم‌های سینمایی باشد. همچنین نشان می‌دهد که ممکن است در آینده گرافیک بازی‌ها چندان فاصله‌ای با دنیای واقعی نداشته باشد. بازی The Matrix Awakens، کیانو ریوز واقعی را با نسخه MetaHuman ساخته شده در آنریل انجین 5 ترکیب کرده و سپس نسخه جوان نئو را از سه‌گانه اصلی ماتریکس نمایش داده و آپارتمان و میز نئو را بازسازی می‌کند. با این وجود که کیانو ریوز و کری-ان ماس بخش‌های موشن کپچر دموی ماتریکس را شخصا انجام داده‌اند، اما نسخه واقعی کری-ان ماس به هیچ عنوان در بازی وجود ندارد.

بازی The Matrix Awakens

طراحی چهره‌ها در بازی The Matrix Awakens فوق‌العاده است

طراحی چهره‌ها فوق‌العاده انجام شده‌اند و بازی The Matrix Awakens حاوی لحظاتی بوده که تشخیص آن‌ها از واقعیت سخت و دشوار است. برای خلق نسخه جوان کیانو ریوز، طبق گفته‌ای مدیر ارشد فناوری شرکت Epic یعنی کیم لبرری، از اسکن‌های پیشرفته‌ی تهیه شده، در زمان فیلمبرداری سه‌گانه اصلی ماتریکس استفاده شده است. در حالی که شرکت اپیک می‌توانست چهره کاراکتر‌های MetaHuman را با استفاده از کامپیوتر‌های قدرتمند رندر کرده و ظاهری بهتر به آن‌ها ببخشد، اما این شرکت تلاش کرده تا تمامی جنبه‌های بازی The Matrix Awakens با استفاده از قدرت کنسول‌های PS5 و Xbox Series X رندر شوند.

قبل از ملحق شدن به شرکت Epic، کیم لیبرری در زمینه جلوه‌های ویژه در هالیوود فعالیت داشته است. او روی سکانس مشهور Bullet Time در فیلم Matrix کار کرده و در فیلم‌های The Matrix Reloaded و The Matrix Revolutions به عنوان ناظر جلوه‌های ویژه حضور داشته است. بخش Bullet Time نمایش داده شده در بازی The Matrix Awakens که شامل نسخه دیجیتال و موشن کپچر کیانو ریوز نیز می‌شود، به طور کامل در آنریل انجین 5 بازسازی شده است.

قسمت دوم بازی The Matrix Awakens حاوی بخش‌های گیم‌پلی است و احتمال ارتباط داستانی با سری فیلم‌های ماتریکس را پایان می‌دهد. داستان این بخش به این صورت است که شخصیت Io در یک شبیه‌سازی آموزشی برای افراد جدید شرکت کرده و در قالب آن به جنگ با سازندگان ماتریکس می‌پردازد. این بخش یاد‌آور سکانس‌های اکشن فیلم The Matrix Reloaded است، اما برخلاف Bullet Time بازسازی تمام و کمال از فیلم نیست. ساخت بازی The Matrix Awakens بیش از یک سال طول کشیده و شهر Open-World آن به طرز چشمگیری متراکم است. برخی از آمار این شهر به شرح زیر است:

  1. مساحت 15.79 کیلومتر مربع (کمی بزرگتر از شهر لس آنجلس)
  2. 260 کیلومتر جاده
  3. 512 کیلومتر پیاده‌رو
  4. 45073 ماشین پارک‌شده که تعداد 38146 عدد از آن‌ها قابل راندن و تخریب هستند
  5. 17000 وسیله نقلیه شبیه‌سازی شده و قابل تخریب در جاده‌ها
  6. 7000 ساختمان
  7. 35000 عابر پیاده
  8. 10 میلیون Asset منحصر‌به‌فرد و تکراری

بازی The Matrix Awakens

شهر بازی The Matrix Awakens بزرگ و گسترده است

در واقع بخش‌های تعقیب و گریز در شهری که بعدا می‌توانید در آن آزادانه گشت و گذار کنید، رخ می‌دهد. این شهر با توجه به سطح بالای جزئیات، به مرور ساخته می‌شود. همانطوری که جروم پلاتو، کارگردان هنری بازی The Matrix Awakens توضیح داده، این شهر دارای 10 میلیون Asset و حدود هفت هزار ساختمان است. در حالی که کارهای زیادی در شهر برای انجام دادن وجود ندارد، اما می‌توانید با ماشین رانندگی کنید، به دیگر ماشین‌ها بزنید و آن‌ها را به سبک فیلم The Matrix Reloaded در سطح بزرگراه به اطراف پرت کنید. علاوه بر این، شهر بازی The Matrix Awakens دارای هوش مصنوعی جمعیت و ترافیک است که به کمک آن بیش از پیش واقعی ظاهر می‌شوند.

طبق اعلام کیم لیبرری، یکی از اهداف شرکت Epic برای ساخت بازی ماتریکس، نمایش سادگی ابزار‌های آنریل انجین 5 برای ساخت آثار اوپن ورلد است. در واقع شهر ساخته شده در بازی The Matrix Awakens در دسترس جامعه توسعه‌دهندگان و کاربران موتور Unreal Engine 5 قرار گرفته است. این نسخه دارای هیچ‌یک از Asset‌های تحت لایسنس ماتریکس نیست، در نتیجه هیچ مانعی برای استفاده از آن وجود ندارد. در حالی که آنریل انجین عمدتا برای ساخت بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود، اما شرکت اپیک توانسته آن را وارد صنعت سینما و تلویزیون کند. فناوری‌های موتور Unreal Engine در طی 20 سال گذشته در ساخت آثار بسیاری از جمله سریال The Mandalorian مورد استفاده قرار گرفته است. قابلیت‌های آنریل انجین 5 قادر است نحوه ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها را به کلی تغییر دهد. کیم لیبرری گفته که به عنوان فردی با سابقه فعالیت در سینما، همیشه در تلاش است تا امکان فیلمبرداری صحنه‌ها و افکت‌های مختلف در دنیای بازی‌ها‌، مانند شهر بازی The Matrix Awakens را به فیلمسازان توضیح دهد.

جروم پلاتو توضیح داده که بخش تعقیب و گریز ماشین در داخل شهر بازی مذکور کم و بیش به همان شیوه‌ای ساخته شده که فیلم‌سازان در دنیای مدرن آن را خلق می‌کنند. بازی‌سازان شرکت اپیک از مکان‌های خاص دنیایی که به مرور ساخته می‌شود، استفاده کرده و آن چه که می‌خواستند را خلق کرده‌اند. او باور دارد که پیشرفت در دنیای بازی‌ها به آسان‌تر شدن جنبه‌های فیلم‌سازی نیز کمک کرده است. جروم پلاتو در این باره توضیح داده است:

یک مزیت بزرگ برای زمانی که شما در حال ساخت یک بازی ویدیویی هستید، این است که دنیای بازی زنده و پویا است. بنابراین جمعیت در آن حضور دارند و  ترافیک دیده می‌شود. مواردی وجود دارد که حتی لازم نیست به آن‌ها فکر کنید. در واقع بدون هزینه به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. زمانی که روی جلوه‌های ویژه کار می‌کنید، معمولا باید به این فکر باشید که جمعیت را برای هر یک از برداشت‌ها شبیه‌سازی کنید. اما در دنیای بازی‌ها تنها کافی است محل قرار‌گیری دوربین را انتخاب کنید. این ویژگی بسیار خوب و مفید است.

بازی The Matrix Awakens

بازی The Matrix Awakens می‌تواند آینده فیلم‌سازی را متحول کند

کیم لیبرری باور دارد که امکان ساخت مکان‌ها و افراد واقع‌گرایانه در آنریل انجین 5، نشان می‌دهد بازی‌ها و فیلم‌ها در آینده بیشتر و بیشتر با هم ترکیب می‌شوند. این امر از آن جهت است که می‌توان از آرت و انیمیشن‌های یکسان برای جلوه‌های ویژه و گرافیک درون بازی استفاده کرد. کیم لیبرری توضیح می‌دهد که فیلم‌سازان می‌توانند با استفاده فناوری آنریل انجین یک فیلم ساخته و سپس Assetها را در اختیار بازی‌سازان قرار داده تا یک بازی ویدیویی نیز ساخته شود. همچنین این امکان وجود دارد که یک بازی ویدیویی ساخته شود و سپس با استفاده از محیط آن یک فیلم نیز به تولید برسد. کیم لیبرری در پایان صحبت‌هایش می‌گوید که در آینده مرز بین فیلم و بازی از بین خواهد رفت و به واسطه انعطاف‌پذیری زیادی که ایجاد می‌شود، بازی‌ها و فیلم‌هایی را خواهیم دید که غیرقابل تصور هستند. همچنین او با توجه به عملکرد کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، کنسول‌های نسل بعدی را شگفت‌انگیز توصیف می‌کند.

بازی The Matrix Awakens به صورت رایگان از طریق فروشگاه‌های PlayStation Network و Xbox Games Store قابل دریافت است. آیا این اثر را تجربه کرده‌اید؟ نظر شما در مورد محو شدن مرز بین بازی و فیلم چیست؟ آیا این امر به سود صنعت ویدیو گیم خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*