Riot Games محکوم به پرداخت غرامت 100 میلیون دلاری به قربانیان تبعیض جنسیتی شد


Matin 9 دی 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

این روزها از گوشه و کنار مقر تیم‌های بازی‌سازی به‌نام اخبار متعددی از سواستفاده و تبعیض جنسیتی علیه کارمندان، به‌خصوص کارمندان زن مطرح می‌شود تا جایی که در تازه‌ترین اخبار می‌توان به موافقت استودیو Riot Games در پرداخت غرامت 100 میلیون دلاری به قربانیان این حادثه ناگوار در پرونده‌های متعدد اشاره کرد.

در سال 2018 و برای نخستین‌بار‌ یک شکایت دسته‌جمعی برای تبعیض و آزار و‌ اذیت‌های جنسیتی در محل کار علیه توسعه‌دهنده بازی League of Legends وارد شد به‌طوری که 1 سال بعد، رایت‌گیمز برای جبران اتفاق پیش‌آمده پیشنهاد پرداخت 10 میلیون دلار غرامت را مطرح کرد که این خواسته با مخالفت دپارتمان اشتغال و مسکن منصفانه (DEFH) در‌ کالیفرنیا همراه شد؛ چرا که به عقیده‌ی آن‌ها، مبلغ پیشنهادی ناچیز بود.

Riot Game

موافقت Riot Games در پرداخت غرامت 100 میلیون دلاری

بیش از  1065 کارمند مستحق دریافت این غرامت هستند و اشخاصی که مدت‌زمان طولانی‌تری در این استودیو مشغول به کار بوده‌اند، واجد شرایط دریافت مبالغی بیشتر هستند. به‌عنوان بخشی از این قرارداد، استودیو Riot موظف به همکاری با اشخاص ثالث تاییدشده توسط DEFH به‌منظور پرداخت منصفانه به تمامی قربانیان است.

همین‌حال، وکیل جنی هریسون، یکی از قربانیان تبعیض آزار و اذیت‌های جنسیتی و به نمایندگی از دیگر شاکیان پرونده از جمله ملانی مک‌کراکن و جسی نگرون در مصاحبه‌ای بعد از پیروزی در طرح دعوی اذعان داشت:

این روز بزرگی برای تمامی زنان تیم Riot Games به حساب می‌آید؛ نه تنها برای زنان شاغل در اینجا، بلکه تمامی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی و فناوری که همگی مستحق یک محیط کار به دور از تبعیض و آزار و اذیت‌های جنسیتی هستند. ما همواره از درون‌نگری استودیو Riot به‌منظور تبدیل به یک کمپانی فراگیر‌ که همواره آغاز این روند از سال 2018 میلادی آغاز شده است، قدردانی می‌کنیم.

تسویه‌حساب 100 میلیون دلاری شامل اصلاحات سیاست حاکم در محیط کار استودیو رایت‌گیمز می‌شود که در انتظار تاییدنهایی دادگاه قرار دارد. از طرفی دیگر، این توافق‌نامه شامل اتهام وارده به نیکولاس لورن، مدیرعامل وقت Riot Games توسط دستیار اجرایی سابق، شارون اودانل مبنی بر پیشبرد خواسته‌های جنسیتی ناخواسته، طرح دعوی دیگری را پیش‌رو یکی از شناخته‌شده‌ترین مجریان تورنمنت‌های ورزشی esports قرار می‌دهد.

Riot Games

طرح دعوای در محاکم دادگستری همچنان ادامه دارد 

حال، با گذشت بیش از 3 سال از طرح این دعوی در دادگاه، استودیو Riot Games با پرداخت 100 میلیون دلار غرامت به قربانیان این حادثه موافقت کرده است. مبلغی که 80 درصد آن‌ به کارمندان فعلی و سابق همین شرکت از جمله کارگران قراردادی اختصاص داده خواهد شد و 20 میلیون دلار باقی‌مانده صرف پرداخت غرامت به شاکیان پرونده‌های آزار و اذیت‌های جنسی می‌شود. در کنار آن، استودیو رایت‌گیمز با نظارت مستقیم اشخاص ثالث مبنی بر اجرای اصلاحات در محل کار موافقت کرده است؛ موافقتی که همواره حضور یک زن به نمایندگی از دیگر اعضا در پنل‌های Employment Section را شامل شده و از یک محیط کار سالم و عاری از هرگونه تبعیض جنسیتی در قیاس با مردان، پرداخت پاداش برابر و سورفتارهای مدیریتی نسبت به کارگران قراردادی اطمینان حاصل می‌کند.

از طرفی دیگر، با گذشت 100 روز از رسانه‌ای شدن اتهامات آزار و اذیت‌های جنسی کارکنان شرکت یوبی‌سافت، قربانیان با تشکیل جنبشی تحت‌عنوان A Better Ubisoft ادعا کرده‌اند که به هیچ‌یک از خواسته‌های آن‌ها که بر اتهامات سواستفاده‌های جنسی متمرکز بوده، رسیدگی جدی نشده است. این جنبش که با عنوان یوبی‌سافتی بهتر شناخته می‌شود، اخیرا طوماری را به راه انداخته‌ که از حامیان خود به صراحت درخواست می‌کند تا با پشتیبانی از قربانیان، به مبارزه علیه آزار و اذیت‌های جنسیتی برخیزند. جنبشی که از تکرار اتهامات وارده در پرونده‌ی شرکت‌ Activision Blizzard مبنی بر سورفتارهای مدیرعامل وقت، بابی کاتیک و آزار و اذیت‌های جنسی هراس دارد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*