چرا بازی GTA 6 معرفی نمی‌شود؟


Matin 15 دی 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

مجموعه بازی Grand Theft Auto از موفق‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌هایی است که تابه‌حال صنعت ویدیوگیم به خود دیده است. شرکت راک‌استار با توسعه بازی GTA به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد و موفق به تغییر بازی‌های جهان‌آزاد با ایده‌های معرکه و باورنکردنی شد. مدت‌ها از آخرین نسخه بازی به نام GTA V می‌گذرد و از آن موقع تابه‌حال، هیچ خبری از بازی بعدی نیست. معرفی GTA 6 به آرزوی بزرگی تبدیل شده است که تعدادی آن را غیرممکن می‌دانند. راک‌استار با معرفی نسخه نسل نهم GTA 5 نشان داد که فعلاً آماده معرفی جی تی ای جدید نیست و این در حالی است که طرفداران به دست و پا راک‌استار افتاده‌اند تا حتی یک تصویر ساده از بازی منتشر شود؛ اما واقعاً چرا بازی GTA 6 معرفی نمی‌شود؟

ساده است که هیجان و علاقه طرفداران به نسخه جدید جی تی ای را بفهمیم. اگر چه GTA 5 بازی فوق‌العاده‌ای است و بخش آنلاین آن هنوز هم آپدیت می‌شود؛ اما متعلق به سال 2013 است؛ همان سالی که BioShock Infinite و لست آو آس منتشر شدند. تقریباً باید بگوییم این بازی متعلق به عصر بوق است و راک‌استار تا توانسته این اثر محبوب را دوشیده و از آن سود کسب کرده است. این در حالی است که فاصله زمانی میان سن آندریاس و وایس سیتی، حدود دو سال بود و هر دو شاهکارهایی هستند که فراموش نمی‌شوند. در این مطلب به دلایلی می‌پردازیم که جلوی معرفی GTA 6 را می‌گیرد و نمی‌گذارد آرزوی دیرینه گیمرها برآورده شود.

راک‌استار GTA 6

راک‌استار دیگر آن شرکت سابق نیست

راک‌استار در حال حاضر استودیوهای بسیار زیادی تحت مالکیت دارد که هر کدام مشغول ساخت یک پروژه هستند. اگرچه تعدادی از این استودیوها برای توسعه GTA کنار گذاشته‌شده‌اند؛ اما راک‌استار دیگر شرکتی نیست که تنها جی تی ای بسازد. آن‌ها بازی‌های متعددی ساخته‌اند و از Bully گرفته تا Red Dead Redemption را منتشر کرده‌اند که هر کدام دنیای مخصوص به خود را دارد. راک‌استار نیز پس از انتشار GTA V تغییرات زیادی به خود دیده است و دیگر در حالت ایستا و سنتی قرار ندارد؛ سودآوری هدف بزرگ‌تری نسبت به روزهای اول به حساب می‌آید.

دن هوزر (Dan Houser) از جمله شاخص‌ترین شخصیت‌های صنعت بازی است که همراه برادرش به نام Sam Houser، راک‌استار را بنیان نهادند. Dan از افرادی است که این شرکت را به یک موفقیت تجاری تبدیل کرد و مدت‌ها به‌عنوان مدیر، ایده‌های تازه‌ای به این شرکت تزریق کرد. او فردی است که ایده‌ی بازی‌های بزرگی مانند Red Dead Redemption، مکس پین و مهم‌تر از همه GTA را به واقعیت تبدیل کرده است. فضا و لحن بازی، تماماً نتیجه‌ی ایده‌های او بود؛ فردی که به نقد از جامعه آمریکا برخاست و فیلم‌های اکشن هالیوودی را به یک بازی واقعی تبدیل کرد.

GTA 6 یک بازی توخالی؟

دن هوزر در سال 2020 به منظور ایجاد یک شرکت جدید از راک‌استار جدا شد. او Absurd Ventures LLC را بنیان نهاد که فعلاً در مورد برنامه‌های آن چیزی نمی‌دانیم و حتی دلیل جدایی وی از راک‌استار نیز مشخص نیست؛ اما عدم حضورش کاملاً حس شده است. بدون شک GTA 6 بازی خواهد بود که لحن طعنه‌آمیز خود را از دست خواهد داد و ممکن است خالی از ایده‌های سابق باشد. نمی‌دانیم آیا تغییر لحن بازی به نفع مجموعه خواهد بود یا خیر؟ اما جدایی دن هوزر بدون شک صدمه‌ی بزرگی است که نتیجه‌ی آن، در سال 2022 کاملاً مشهود است. ساخت GTA 6 با مشکلات فراوان روبه‌رو است و بازی خالی از ایده‌هایی است که این ژانر را هر بار تعریف می‌کنند.

بازی GTA Online

تمرکز روی GTA Online به ضرر GTA 6

توسعه آپدیت جدید برای GTA Online یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راک‌استار در طی سال‌های اخیر بوده است. گیمرها موفق به جستجو در شهر لوس سانتوس شده‌اند و همراه دوستانشان به مأموریت‌های سرقت پرداخته‌اند و مسابقات رانندگی را چشیده‌اند. این بخشی است که درآمد اصلی راک‌استار را تشکیل می‌دهد و بیش از تمامی بازی‌های دیگر سودآور است. وجود جی تی ای آنلاین بدین معنی است که دنیایی از احتمالات بی‌نهایت پیش روی شماست و دیگر نیازی به معرفی بازی جدید نیست و کافی است یک آپدیت داستانی معرفی شود تا دوباره همگان سرگرم شوند.

اگرچه بسیاری GTA Online را بازی باارزشی می‌دانند که لایق جایگاه فعلی‌اش است؛ اما این بازی جایگزین GTA 6 نمی‌شود؛ زیرا که طرفداران منتظر دریافت یک داستان جدید هستند. GTA V حتی بسته الحاقی داستانی مشابه GTA IV نیز دریافت نکرد و راک‌استار صرفاً بخش آنلاین را با آپدیت‌های جدید، بیشتر تبلیغ کرد. واضح است که GTA 6 باید بخش آنلاین وسیع‌تر با امکانات بیشتری داشته باشد و توسعه‌ی چنین بازی ساده نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایده‌های بلندپروازانه راک‌استار و انتظار بیش از حد بازیکنان، توسعه جی تی ای جدید را دشوار کرده است و راک‌استار چند بار بازی را از صفر آغاز کرده و دوباره آن را لغو کرده است.

بازی Cyberpunk 2077 بازی GTA 6

راک‌استار دیگر تنها بازیکن میدان نیست

سری بازی GTA برای مدت‌ها، سلطان بازی‌های جهان‌آزاد از لحاظ جزئیات و گیم پلی حساب می‌شد. کمتر استودیویی می‌توانست یک بازی وسیع جهان‌آزاد با کیفیت بالا بسازد و حتی تعدادی تلاش کردند این مجموعه را کپی کنند و در آخر شکست خوردند. به‌هرحال دنیای بازی با سال 2013، زمین تا آسمان تفاوت دارد. تعداد بازی‌های جهان‌آزاد یا اوپن ورلد به شدت افزایش پیدا کرده است و مجموعه‌های پرطرفداری از دل آن بیرون آمده‌اند.

برای نمونه به مجموعه بازی Horizon استودیو گوریلا گیمز نگاه کنید. فضای بازی و المان‌های گیم‌پلی به حدی پیشرفته و غنی است که رقابت با آن ساده نخواهد بود. بازی Horizon Forbidden West دنباله‌ی بزرگی است که اگرچه قابل‌مقایسه با GTA 6 نیست؛ اما طرفداران بسیار زیادی دارد و بازیکنان را به شیوه‌ای دیگر سرگرم می‌کند. Cyberpunk 2077 نیز دیگر رقیبی است که کار را برای راک‌استار سخت کرده است و همین باعث شده تا فشار روی تیم توسعه GTA 6 بالا باشد. در صورتی که آن‌ها ایده‌های تازه‌ای نداشته باشند؛ بلایی که سر ریمستر سه گانه GTA‌ آمد؛ تکرار خواهد شد.

در حالی که گزارش‌هایی از انتشار جی تی ای 6 در سال 2025 منتشر شده؛ اما طرفداران راک‌استار از عدم معرفی GTA 6 به ستوه آمده‌اند و در صورتی که مدیران موفق به هدایت صحیح فرایند تولید نشوند و محصول نهایی باکیفیت نباشد؛ مطمئن باشید که طرفداران ابایی از انتقاد و تمسخر بازی نخواهند داشت.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*