افزایش قیمت حافظه SSD به دنبال تخریب 6.5‌ میلیارد گیگابایت حافظه وسترن دیجیتال


Matin 22 بهمن 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

شرکت وسترن دیجیتال خبر از خراب شدن 6.5 میلیارد گیگابایت حافظه به دلیل آلودگی مواد اولیه در کارخانه‌های تولید حافظه داده است. این واقعه علاوه بر آنکه ضربه سنگینی به وسترن دیجیتال، تولید‌کننده هارد اس اس دی وارد می‌کند؛ بلکه قیمت حافظه SSD را به‌صورت جهانی افزایش می‌دهد. وسترن دیجیتال از جمله مهم‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده حافظه NVMe SSD است و مشتریان باید انتظار افزایش ده درصدی قیمت را داشته باشند.

به نقل از شرکت تحلیلگر بازار Trendforce، آلودگی مواد اولیه می‌تواند به افزایش شگرف قیمت حافظه SSD‌ منجر شود. آلودگی و تخریب مواد در دو کارخانه تولید حافظه فلش شرکت وسترن دیجیتال رخ داده است. یکی از این کارخانه‌ها در شهر یوکایچی ژاپن و دیگری در کیتاکامی قرار دارد. NAND Flash‌ قطعه مهمی در تولید حافظه اس اس دی برای هر دو مدل ساتا و NVMe است. کمبود چنین قطعات به معنی کاهش تولید حافظه و در نهایت افزایش قیمت نهایی است. اتفاقی که با توجه به کمبود چیپ‌های رایانه‌ای، بازار کارت گرافیک و سخت افزار را تحت تأثیر قرار داده است.

قیمت حافظه SSD وسترن دیجیتال

قیمت حافظه SSD چه‌زمانی افزایش می‌یابد؟

بنابر گفته Trenforce، کمبود تعداد حافظه تأثیر آنی روی مشتریان نخواهد گذشت؛ بلکه قیمت حافظه SSD ممکن است به دلیل بالا بردن میزان عرضه به بازار در سه‌ماهه اول سال 2022 افزایش پیدا کند. این شرکت معتقد است که افزایش قیمت در سه ماهه بعدی سال رخ می‌دهد و باید منتظر افزایش ده درصدی باشیم. گفتنی است شرکت وسترن دیجیتالی و Kioxia بیش از سی درصد از بازار NAND Flash را در اختیار دارند و صدمه به این شرکت‌ها، تأثیر زیادی روی بازار می‌گذارد.

کمبود حافظه اس اس دی روی افرادی که به دنبال خرید یک سیستم گیمینگ هستند تأثیر می‌گذارد و به‌خصوص که SSD بخش مهمی از سیستم‌های امروزی و کنسول‌های بازی است. البته افزایش قیمت قطعات سخت‌افزاری، اتفاق تازه‌ای نیست و پاندمی کرونا و افزایش فعالیت بازار رمزارزها، تأثیر زیادی روی قیمت کارت گرافیک و محصولات مختلف گذاشته است. همچنین نبود چیپ‌های رایانه‌ای، میزان عرضه و تقاضا کنسول پلی استیشن 5‌ را با مشکل مواجه کرده است و باعث شده تا دلال‌ها از وضعیت پیش آمده سود کنند.

مشخص نیست قیمت حافظه SSD چقدر افزایش می‌یابد؛ اما وسترن دیجیتال به همراه Kioxia تمام تلاش خود را به‌منظور بازگردانی دو کارخانه تعطیل شده و فعال کردن خط تولید انجام خواهد داد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*