اینتل به دنبال انقلابی بزرگ در صنعت پردازنده است


Matin 29 بهمن 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

رقابت میان شرکت اینتل و AMD در جدی‌ترین حالت ممکن دنبال می‌شود. مدیرعامل اینتل مدتی پیش گفته بود که آن‌ها از ای ام دی جلو زده‌اند و این شرکت نمی‌تواند به گرد پای آن‌ها برسد. اعلام دریافت سرمایه‌ی 54 میلیارد دلاری باعث شده است تا این شرکت میزان تولید پردازنده را افزایش دهد؛ اما Intel برنامه‌های بسیار بزرگی در سر دارد که می‌تواند بازار سنتی CPU را برای همیشه تغییر دهد و انقلابی بزرگ در زمینه پردازنده‌ها ایجاد کند.

بنابر آخرین اخبار سخت افزار و گفته‌ی باب برنان، معاون بخش مهندسی مشکلات مشتریان اینتل، این کمپانی بزرگ در حال بررسی ایده‌های بزرگی است که صنعت سخت‌افزار را از حالت فعلی خارج می‌کند. Intel به دنبال طراحی پردازنده‌هایی مخصوص برای مشتریانی است که می‌خواهند معماری x86 را با ARM و هسته‌های پردازنده RISC-V تلفیق کنند. به عبارتی دیگر، یک پردازنده جامع تولید شود که برای تمام مصارف مناسب باشد. از آنجایی که اینتل بودجه بزرگی برای تولید پردازنده دریافت کرده است؛ امکان اجرای چنین ایده‌ای را دارد.

پردازنده اینتل

انقلاب اینتل در صنعت پردازنده چه خواهد بود؟

اگر به پردازنده نسل دوازدهم Intel موسوم به نام Alder Lake نگاه بیندازیم؛ خواهیم دید که این شرکت از یک معماری هیبرید استفاده کرده است. اما اینکه چیپ‌‌های رایانه‌ای متفاوتی که دارای معماری ویژه‌ای هستند در یک پردازنده جا داده شوند؛ اتفاقی است که می‌تواند صنعت سخت افزار را برای همیشه تغییر دهد. برنان در گفتگو با خبرگزاری The Register گفت:

به طور کلی، رشد کسب و کار ما به‌عنوان IFS (خدمات ریخته‌گری اینتل) به این دلیل است که به بهترین تولید‌کننده در جهان تبدیل شویم. این نشان می‌دهد که اینتل چه اندازه به رشد این کسب و کار متعهد است.

حق امتیاز معماری x86 برای دهه‌ها است در انحصار چند شرکت معدود قرار دارد و باعث ایجاد یک فضای دوقطبی میان اینتل و AMD شده است. اینتل به دنبال واگذاری حق امتیاز تولید پردازنده‌های x86 به دیگر شرکت‌ها است. اینتل می‌خواهد سبک کسب و کار خود را تغییر دهد. مشخص نیست پردازنده هیبرید این شرکت چه توانایی خواهد داشت و واضح است که پردازنده‌ها مخصوص کسب و کارهای ویژه و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور طراحی می‌شوند؛ احتمال ورود آن‌ها به عرصه گیمینگ هم وجود دارد.

گفتنی است کارکرد معماری x86 نسبت به دهه‌های پیش کاهش یافته است؛ اما گنجاندن هسته‌های RISC‌ و آرم در یک پکیج ویژه می‌تواند صنعت پردازنده را برای همیشه تغییر دهد و کاربرد کامپیوترهای گیمینگ را افزایش دهد. برنامه‌های اینتل می‌تواند نگاه فعلی به بازار پردازنده و کارکرد آن‌ها را برای همیشه تغییر دهد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*