مزایا و معایب خاموش کردن کامپیوتر


Matin 30 بهمن 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

بحث در مورد خاموش کردن کامپیوتر و قرار دادن ویندوز در حالت Sleep از زمان عرضه سخت‌افزارهای مدرن و سریع شدت پیدا کرده است. عده‌ای هستند که می‌گویند باید هر زمان که کارمان با کامپیوتر تمام شد؛ آن را خاموش کنیم. عده‌ای هم باور دارند که رایانه باید همیشه روشن باشد و مگر آنکه نیازی به ریستارت وجود داشته باشد. با سیبو همراه باشید.

افرادی که باور داشتند کامپیوتر باید روشن بماند و آن را در حالت Sleep‌ رها کرد؛ دلیل واضحی برای آن داشتند. جریان سریع هنگام روشن کردن کامپیوتر می‌تواند عمر دستگاه را کاهش دهد و روشن و خاموش کردن یک دستگاه منطقی نیست. در سوی دیگر روشن نگه‌داشتن رایانه به‌صورت بیست و چهار ساعته نیز عمر قطعات را کاهش می‌دهد و نیاز به تعویض و تعمیر سیستم خواهید داشت. اگر هدف شما افزایش عمر دستگاه است؛ آنگاه باید بگوییم که هیچ‌کدام از این دو روش گفته شده، تأثیر مثبت نخواهند گذاشت. این تصمیم را باید بر اساس سبک زندگی خود بگیرید.

با عرضه کامپیوترهای مدرن و تجهیزات سریع؛ قرار دادن سیستم در حالت اسلیپ (Sleep) بسیار به‌صرفه است. می‌توانید بدون نیاز به روشن کردن دستگاه و در سریع‌ترین زمان، کاری که در حال انجام بودید را ادامه دهید. درصورتی‌که سیستم عامل خود را روی یکی از بهترین حافظه‌های NVMe SSD نصب کرده باشید؛ دیگر نیازی به نگرانی در مورد ریبوت کردن نخواهید داشت. این در حالی است که عمر حافظه HDD با استفاده زیاد کاهش می‌یابد و سلامت آن در طی سال‌ها به پایین‌ترین حد می‌رسد.

معایب خاموش کردن کامپیوتر

قرار دادن کامپیوتر در حالت اسلیپ مزیت‌های دیگری هم دارد. امروز با افزایش پهنای باند اینترنت و فضای ابری، امکان استفاده از کامپیوتر در نقطه‌ای دوردست هم وجود دارد. برای نمونه به سر کار رفته‌اید و یادتان می‌آید که فایلی را باید از سیستم خانگی برمی‌داشتید؛ اگر سیستم شما در حالت اسلیپ باشد؛ می‌توانید از راه دور هم به آن دسترسی پیدا کنید. امروزه سرویس‌های استریم بازی از جمله GeForce Now و xCloud نیاز به سخت‌افزار را هم حذف کرده‌اند.

خاموش کردن کامپیوتر هنگامی‌که از آن استفاده نمی‌کنید؛ بدین معنی است که اکثر وظایف ویندوز ناتمام می‌ماند. فرایند‌هایی مانند اسکن ویروس و آپدیت سیستم به صورت مداوم در حال پیگیری هستند و هیچ‌کس نمی‌خواهد هنگامی که بازی می‌کند؛ آنتی ویروس در پشت زمینه به کار ادامه دهد. چنین فرایندهایی بخش مهمی از منابع سیستم را مصرف می‌کند و اگر کامپیوتر شما روشن بماند؛ این فرایندها در زمانی که با آن کار ندارید تکمیل می‌شود.

مزایای خاموش کردن کامپیوتر

این دلایل ممکن است باعث شود که سیستم خود را همیشه روشن بگذارید؛ اما سناریوهایی وجود دارد که خاموش کردن سیستم به نفع شما خواهد بود. برای نمونه الکتریسیته و برق هزینه‌ی زیادی دارد و روشن نگه‌داشتن کامپیوتر می‌تواند فیش برق شما را افزایش دهد. خارج کردن سیستم از حالت اسلیپ هم گاهی شما را مجبور به ریبوت می‌کند؛ زیرا که کامپیوتر به درستی روشن نمی‌شود و تعدادی از فعالیت‌ها همان‌طور در پشت زمینه باقی مانده‌اند.

در صورتی که از خنک‌کننده مایع برای خنک کردن قطعات سیستم استفاده می‌کنید؛ روشن نگه‌داشتن کامپیوتر به هیچ عنوان کار درستی نیست و ممکن است هنگامی که با کامپیوتر کار نمی‌کنید؛ پمپ به مشکل بخورد و نتایج فاجعه‌باری به بار بیاید. همان‌طور که دیدید، پاسخ این سؤال به سبک زندگی شما بستگی دارد و در هر حالت، مزایا و معایبی وجود دارد که شما باید تصمیم بگیرید. زندگی در ایران با نقاط دیگر جهان متفاوت است و قطعی برق ممکن است به سیستم شما آسیب برساند؛ در این حالت بهتر است کامپیوتر را خاموش‌کنید. نظر شما چیست؟

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*