شکایت ۸ کارمند زن از سونی به دلیل آزار و اذیت‌های جنسی


Matin 23 اسفند 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

هشت کارمند قبلی و فعلی سونی، به دلیل آزار و اذیت‌های جنسی از این شرکت شکایت کرده‌اند و مدعی هستند که در طول کار خود در این مجموعه، با آزار و اذیت‌های مختلفی مواجه شده‌اند. Axios برای نخستین بار این خبر را گزارش داد و گفت که شکایت نامه در روز سه شنبه تنظیم شده و به دادگاه ارائه شده است. با سیبو همراه باشید.

اما ماجو (emma Majo)، تحلیلگر سابق مسائل امنیتی-شغلی این شکایت نامه را تنظیم کرده و حال به دنبال افرادی است که نسبت به فضای کاری سونی اعتراض دارند و مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند. او در شکایت خود از «تبعیض جنسیتی» نوشته و شکایت خود ار در نوامبر 2021 به دادگاه فرستاده. سونی این ادعا را رد کرده و گفته که هیچ مدرک خاصی برای اثبات عمدی بودن این موضوع وجود ندارد و در نتیجه شکایت باطل است.

همین سه شنبه بود که هفت کارمند سابق و یک کارمند فعلی سونی (که همه زن هستند) به اما ماجو پیوستند. وکیل ماجو این موضوع را اعلام کرد و گفت که تمامی این هشت نفر به تبعیض‌های جنسیتی در دفاتر سونی در ایالات متحده آمریکا اشاره دارند. شکایات این هشت نفر موضوعاتی مثل تبعیض جنسیتی در برابر مادران، ایجاد موانع مختلف برای ترفیع مقام زنان، و آزار و اذیت‌های سازمان یافته را در بر می‌گیرند.

استفن نوئل لیگ (Stephen Noel Ilg)، وکیل اما ماجو در صحبت‌های خود گفت که تعداد زیادی از زنان دیگر هم بودند که مورد اذیت قرار گرفته‌اند اما به دلیل ترس زیاد از شرایط و عواقب اعتراض خود، از حضور در شکایت علیه شرکت منصرف شده‌اند.

مری هرینگتون (Marie Harrington) که از کارگردانان ارشد در Sony بود، در سال 2019 این شرکت را ترک کرد و دلیل این کار خود را تبعیض جنسیتی علیه زنان عنوان کرد. او در 9 صفحه اعتراض و شکایت خود را نوشته بود و انگار هم‌اکنون در شکایت دسته جمعی هلیه سونی نیز حضور پیدا کرده است. او گفته بود شرکت به هنگام برقرار کردن جلسه، نظرات زنان را چندان جدی نمی‌گرفته و در تیم مدیریت نیز از آنها بهره‌ای تمی‌برده است. هرینگتون گفته که در 2019 نظرسنجی‌ای برای ارتقای مقام در شرکت انجام شده که از بین 70 نفر تنها چهار تن از زنان بوده‌اند! هرینگتون در ایمیل خود می‌نویسد: «میشه تا قبل از اینکه پلی استیشن روزنامه ملی خودش رو داشته باشه این موضوع رو فاش بکنیم؟!»

هرینگتون همچنین می‌گوید که برخی از کارمندهای مرد، کارمندهای زن را بر اساس جذابیت جنسی رده‌بندی می‌کردند و بین خود شوخی‌های جنسی و تصاویر زنان را رد و بدل می‌کردند. او به عنوان مثال می‌گوید که یکی از مهندسین شرکت به او گفته که دیگر دامن نپوشد چون حواس او را پرت می‌کند! این مهندس در موقع ناهار به باشگاه‌های رقص می‌رفته و در محل کار نیز فیلم‌های مستهجن پخش می‌کرده است.

هرینگتون می‌گوید در سال 2005 صاحب دو فرزند شده است و به همین دلیل درخواست اتاقی جداگانه و خصوصی برای شیر دادن به فرزندان نوزاد خود داشته است. شرکت یک اتاق با قفل شکسته به او می‌دهد و هرینگتون نیز پس از مدتی کوتاه شیر دادن به فرزندان خود در این محل را متوقف می‌کند، چون شرایط امن برای این کار وجود نداشته است.

باقی زنان شاکی نیز چنین حرف‌های مشابهی برای گفتن دارند. یکی از آنها که حالا کارمند سونی نیست می‌گوید که در طول 5 سال همکاری‌اش با سونی 4 زن به دلایل مشابه از شرکت رفته‌اند، چرا که آزار و اذیت‌های جنسی و سخت بودن ارتقای مقام شرایط را برایشان دشوار می‌کرده است. او برای مثال به این اشاره می‌کند که مردان می‌گفته‌اند که زن‌ها تکنولژی را نمی‌فهمند! یا یک بار هم یکی از کارمندان ارشد در محل کار و دور از چشم بقیه سینه او را گرفته است! یکی دیگر از شکات داستانی شبیه به همین قضیه دارد؛ او هم توسط یکی از ارشدهای خود که مست بوده به آغوش کشیده می‌شود و پس از اینکه مرد متجاوز در گوش او چیزهایی زمزمه می‌کند سریعا به توالت رفته و بعد از مشورت با چند همکار زن دیگر، محل کار خود را تغییر می‌دهد.

انگار برخلاف تمام شعارهایی که شرکت‌های بزرگ سر می‌دهند و از مساوات و برابری در فضای کار می‌گویند، وضعیت زنان همچنان بد است و بسیاری از آنها برای ترفیع مقام یا حتی صرفا کار در یک فضای سالم مشکل دارند. اکتیویژن، یوبیسافت و راکستدی هم از دیگر شرکت‌های بزرگی بودند که با شکایت زنان مواجه شدند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*