همه چی درباره مک بوک نسل آینده : پارت اول یادآوری مک بوک پرو 13 اینچی اپل مدل 2018


محمد جعفرنژاد 14 اسفند 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

CPU چهار هسته ای نسل هشتمی اینتل نسل جدید مک بوک پرو را به قدرت مند ترین لپ تاپ هایمک بوک 13 اینچی تاریخ اپل بدل کرده است.

 

 

چرا گوشی های هوشنمد جایه کامپیوتر هارا گرفته اند؟

عرضه‌ی کامپیوتر، برای نخستین بار پس از گذشت ۶ سال:

اگرچه بازار کامپیوتر شکوه و جلال گذشته را ندارد و چنین محصولات سودمندی، اکنون در اغلب کاربری‌ها، جای خود را به گوشی‌های هوشمند داده‌اند؛ اما ظهور و محبوبیت دستگاه‌های جیبی و اعتیادآور موبایل هنوز هم شرکت‌های تولیدکننده را به کنار گذاشتن کسب‌وکار کامپیوتر مجاب نکرده است، در حقیقت گزارش گارتنر حکایت از آن دارد که در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، میزان عرضه‌ی کامپیوتر، برای نخستین بار پس از گذشت ۶ سال، رشد اندکی را تجربه کرد؛ روندی که در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری نیز با شدت کم‌تری ادامه داشت. با راهنمای خرید مجله سیبو همراه باشید.

 

 

چه اتفاقی بین دنیای کامپیوتر افتاده است:

عرضه کامپیوتر در فصل های اخیر چه مقدار بوده است؟

به تحقیق مجله سیبو:در بین تمام شرکت‌های حاضر در دنیای کامپیوتر، اپل یکی از معدود تولیدکنندگانی به حساب می‌آید که با وجود فعالیت در دسته‌ی محصولات پریمیوم، عموما وضعیت پایداری داشته است. آمار مؤسسه‌ی گارتنر نشان می‌دهد که کوپرتینونشین‌ها طی چهار سال گذشته، همواره بین ۶ تا ۸ درصد از بازار کامپیوتر دنیا را با محصولات گران‌قیمت خود دراختیار داشته‌اند؛ به‌طوری که مؤسسه‌های تحقیقاتی، میزان عرضه‌ی کامپیوترهای این شرکت را در فصل‌های مالی اخیر، حدود ۴ تا ۵ میلیون دستگاه ارزیابی می‌کنند، البته Apple در سه‌ماهه‌ی سال جاری میلادی، به‌دلیل تعلل در عرضه‌ی مک‌ بوک پرو های جدید، کاهشی ۸.۵ درصدی نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ تجربه کرد. اپل نسل چهارم مک‌بوک پرو را در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) با تغییراتی مانند بدنه و حاشیه‌های باریک‌تر نمایشگر، تاچ‌پد بسیار وسیع‌ و جایگزینی کلیدهای ردیف Function با نوار OLED باریکی موسوم به تا‌چ‌بار رونمایی کرد.

سپس تنها پس از گذشت هفت ماه، طی رویداد WWDC 2017‌ در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷)، از نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی مک‌ بوک پرو با CPU نسل هفتمی Kaby Lake اینتل، حافظه‌های SSD سریع‌تر و واحد پردازش گرافیک بهبودیافته پرده برداشت. کوپرتینونشین‌ها نسخه‌ی ۲۰۱۸ مک‌بوک را پس از گذشت بیش از یک سال، بدون برگزاری رویداد خاصی، در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۷ (۱۲ جولای ۲۰۱۸) رونمایی کردند و در حقیقت تحلیل‌گران همین تأخیر یک‌ماهه را باعث کاهش فروش مک‌ در سه‌ماهه‌ی سوم می‌دانند.

 

 

 

 

 

 

 

جدول سیستم عامل این لپ تاپ عبارت اند از:

مک بوک پرو :

 

نمایشگر ۱۳.۳ اینچ IPS LCD، رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، تراکم ۲۲۷ پیکسل‌براینچ، نسبت تصویر ۱۶:۱۰
نمایشگر True Tone بله
CPU
اینتل Core i5-8259U نسل ۸
اینتل Core i7-8559U نسل ۸
اینتل Core i5-7267U نسل ۷
اینتل Core i5-7287U نسل ۷
اینتل Core i7-7567U نسل ۷
اینتل Core i5-6267U نسل ۶
اینتل Core i5-6287U نسل ۶
اینتل Core i5-6567U نسل ۶
اینتل Core i5-5257U نسل ۵
اینتل Core i5-5287U نسل ۵
اینتل Core i7-5557U نسل ۵
CPU گرافیکی اینتل Iris Plus 655 Graphics اینتل Iris Plus 650 Graphics اینتل Iris 550 Graphics اینتل Iris 6100 Graphics
حافظه‌ی رم ۸ یا ۱۶ گیگابایت
۲۱۳۳ مگاهرتز LPDDR3
۸ یا ۱۶ گیگابایت
۱۸۶۶ مگاهرتز LPDDR3
حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک و دو ترابایت SSD ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت SSD ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت SSD
دوربین جلو 720p فیس‌تایم HD
اسپیکر اسپیکرهای استریو با گستره‌ی دینامیکی وسیع اسپیکرهای استریو
پورت‌ها چهار پورت تاندربولت ۳ چهار کاناله
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
دو پورت تاندربولت ۳ چهار کاناله
دو پورت تاندربولت ۳ دو کاناله
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
دو پورت USB 3.0
دو پورت تاندربولت ۲
پورت HDMI
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
سنسورها حسگر نور محیطی
شبکه Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 5.0 technology
Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.2 technology
Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.0 technology
وزن ۱.۳۷ کیلوگرم ۱.۵۸ کیلوگرم
ابعاد ۱۴.۹ × ۲۱۲.۴ × ۳۰۴.۱ میلی‌متر ۱۸ × ۲۱۹ × ۳۱۴ میلی‌متر

 

 

 

 

 

 

 

طراحی مک بوک پرو :

طراح اپل گفته است که:

طراحی مک‌ بوک پرو ۲۰۱۸ هیچ تفاوتی با نسخه‌ی ابتدایی نسل چهارم ندارد و در حقیقت با گذاشتن سه مدل ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ درکنار هم، به هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را از هم تمیز داد؛ البته امسال سخت‌افزار مک‌بوک پرو به‌لطف CPU های نسل هشتمی کافی‌لیک اینتل، ارتقا قابل توجهی را تجربه کرده است. مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی برای نخستین بار از CPU چهار هسته‌ای استفاده می‌کند و مدل ۱۵ اینچی نیز اکنون از ۶ هسته‌ی پردازشی با حافظه‌های رم سریع‌تر DDR4 بهره می‌برد، ضمن اینکه حافظه‌ی ذخیره‌سازی هر دو مدل سرعت خواندن و نوشتن به‌مراتب بالاتری دارد که این موضوع نیز تأثیر محسوسی بر عملکرد لپ ‌تاپ خواهد داشت. و لپ تاپ مک بوک پرو رنگ خیلی خاصی کار شده است. و این مک بوک پرو از پلت فرم بسیار قوی استفاده شده است.

آیا مک‌ بوک پرو ۲۰۱۸ می‌تواند بدون تجربه‌ی تغییرات ظاهری خاص، تنها با تکیه بر سخت‌افزار قدرتمند و کیبوردی «کم‌صداتر»، بار دیگر علاقه‌مندان به پلتفرم macOS را به ارتقا لپ‌تاپ ترغیب کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و سؤالات مشابه، از شما دعوت می‌کنیم تا زومیت را در بررسی نسخه‌ی ۲۰۱۸ مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی همراهی کنید.

طراحی

به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از نسل چهارم مک‌بوک پرو، از دیدگاه طراحی، به‌سختی می‌توان تفاوتی بین مدل ۲۰۱۸ با دو مدل پیشین یافت؛ البته این موضوع آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، مأیوس‌کننده نیست، چراکه پس از گذشت دو سال از ظهور نسل چهارم مک‌بوک پرو، هنوز هم می‌توان آن را با بهترین‌ها مقایسه کرد؛ هرچند که اکنون برخی از لپ‌تاپ‌‌های بالارده‌ی ویندوزی، نظیر میت‌بوک ایکس پرو، به‌واسطه‌ی حاشیه‌های فوق‌العاده باریک نمایشگر، در ابعاد تقریباً یکسان، از صفحات نمایش بزرگتری نسبت به مک‌بوک پرو ۱۳ بهره می‌برند و وزن پایین‌تری نیز دارند.

 

 

 

 

 

 

 

شرکت اپل به چه چیزی معروف است ؟

بدنه مک بوک پرو از جنس چیست؟

اپل به ساخت محصولاتی با کیفیت و دقت ساخت فوق‌‌العاده بالا شهرت دارد؛ برای رسیدن به درستی این گزاره، تنها کافی است خطوط تماس نیمه‌ی بالا و پایین مک‌بوک پرو را لمس کنید تا تطابق میلی‌متری آن‌ها شما را به‌وجد آورد. فرایند تولید دقیق لپ‌تاپ‌های اپل باعث می‌شود تا مک‌بوک پرو در حالت بسته، همانند بلوکی یکپارچه از جنس آلومینیوم به‌نظر برسد؛ بلوکی با پوشش خاص که چندان مستعد جذب اثر انگشت نیست و لمس آن لذت بسیاری به‌همراه دارد.

بدنه‌ی آلومینیومی مک‌بوک پرو ساختاری یکپارچه، مستحکم و چگال دارد؛ ساختاری که تنها نقطه‌ی انفصال آن را می‌توان سینی زیرین لپ‌تاپ دانست که با ۶ پیج پنج‌سو به نیمه‌ی پایین متصل شده است. کوپرتینونشین‌ها پوشش پلاستیکی لولا در نسل سوم را نیز با نمونه‌‌ای از جنس آلومینیوم جایگزین کرده‌اند تا عبارت «بدنه‌ی یکپارچه‌‌ی فلزی» بیش‌ازپیش برازنده‌ی اولترابوک جذابشان باشد. اپل در نسل چهارم، سیب گاز خورده‌ی نورانی مک‌بوک پرو ۲۰۱۵ را نیز با نمونه‌ای براق از جنس یاقوت کبود جایگزین کرد تا زبان طراحی سری Pro با مک‌بوک ۱۲ اینچی هم‌خوانی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

قطر و حاشیه مک بوک چقدر است؟

گفته شده است که مک بوک پرو دارای چرخش 140 درجه دارد:

نسل فعلی مک‌بوک پرو به‌لطف کاهش قطر حاشیه‌های اطراف نمایشگر، کوچک‌تر و سبک‌تر از نسل سوم است؛ به‌طوری که کاهشی ۲۳ درصدی را در حجم کلی محصول شاهد هستیم. علاوه‌بر موارد یادشده، کوپرتینونشین‌ها با ارتقا زبان طراحی محصولشان، وزن آن را از ۱.۵۸ به ۱.۳۷ کیلوگرم و ضخامت آن را از ۱۸ به کم‌تر از ۱۵ میلی‌متر (به‌طور دقیق‌تر ۱۴.۹ میلی‌متر) کاهش داده‌اند.

توزیع حساب‌شده‌ی جرم قطعات داخلی، طراحی مناسب لولا و اصطکاک کافی پایه‌های دستگاه با سطح، همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا همانند مدل‌های پیشین مک‌بوک پرو، در نسخه‌ی جدید نیز کاربر به‌راحتی و بدون نیاز به نگه‌‌داشتن پایه، بتواند نمایشگر مک‌بوک پرو را با یک دست باز کند. لولاهای کوچک و مستحکم مک‌بوک پرو، امکان چرخش نمایشگر تا حدود ۱۴۰ درجه‌ را فراهم می‌کنند و به‌خوبی از لرزش نمایشگر حین استفاده از دستگاه در حالت‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

با بازکردنِ نمایشگر، آنچه مانند گذشته در نگاه نخست، جلب توجه می‌کند، تاچ‌پد بسیار بزرگی است که بخش وسیعی از سطح پایه‌ی لپ‌تاپ را دراختیار خود دارد. بالای تا‌چ‌پد، کیبورد جزیره‌ای مک‌بوک پرو قرار دارد؛ اگرچه این کیبورد در ظاهر با آنچه پیش از این در نسخه‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دیده‌ایم تفاوتی ندارد؛ اما اپل مکانیزم پروانه‌ای کلیدهای آن را بهبود داده است که در ادامه بیشتر بدان می‌پردازیم. دو طرف کیبورد نیز پنجره‌های مشبک اسپیکر جای گرفته‌اند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مک‌بوک پرو ساختار مستحکمی دارد و با وجود ضخامت کم دستگاه، به‌خوبی دربرابر خمیدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد. نیمه‌ی پایینی اولترابوک اپل نیز از صلبیت مطلوبی برخوردار است؛ به‌طوری که با فشردن بخش‌های مرکزی کیبورد، پایه‌ی دستگاه به‌خوبی دربرابر فرو رفتن از خود مقاومت نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

نقد و برسی پورت مک بوک پرو :

تغییرات مثبت مک بوک پرو:

بی‌شک یکی از نقدهای وارد به نسل چهارم مک بوک پرو، به پورت‌های آن بازمی‌گردد، کوپرتینونشین‌ها از سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶)، تمام پورت‌های مورد نیاز کاربران حرفه‌ای، مانند پورت HDMI، درگاه کارت حافظه و USB-A را از لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو حذف کرده و آن‌ها را با پورت‌های تاندربولت ۳ جایگزین کردند؛ اما یکی از تغییرات مثبت مک‌بوک پرو نسبت‌ به قبل، بهره‌گیری تمام‌های پورت‌ها تاندربولت ۳ از چهار کانال PCIe است، درحالی‌که سال گذشته تنها دو پورت می‌توانستند پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه را دراختیار کاربر قرار دهند و دو پورت دیگر از دو کانال PCIe استفاده می‌کردند. خوشبختانه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون کماکان کاربر را در لبه‌ی سمت راست لپ‌تاپ همراهی می‌کند.پارت دوم این خبر را میتوانید در راهنمای خرید مجله سیبو دنبال کنید./

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*