پاور گیگابایت با رابط PCIe 5.0 برای نسل جدید کارت گرافیک عرضه شد


Matin 4 اسفند 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

شرکت گیگابایت از تازه‌ترین مدل پاور به نام UD1000GM به‌منظور پشتیبانی از نسل جدید سخت‌افزار رونمایی کرد. پاور گیگابایت با پشتیبانی از رابط PCIe 5.0 شانزده پین، آماده تأمین توان لازم برای آخرین نسل از کارت گرافیک ها و حافظه‌های اس اس دی است. سوکت 16 پین قادر به پشتیبانی از 600 وات توان است که نسبت به سوکت‌های 8 پین با 150 وات، تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

بنابر آخرین اخبار سخت افزار، پاور جدید گیگابایت به‌منظور جایگزینی‌ مدل‌های قدیمی 6 پین و 8 پین طراحی‌شده که قادر به ارائه توان بیشتر از 500 وات نیستند و از کارت گرافیک‌های جدید پشتیبانی نمی‌کنند. گفتنی است یک کارت گرافیک با سوکت 8 پین قادر به ارائه 3x150W به همراه 75 وات از درگاه PCIe است که در نهایت 527 وات می‌شود. این در حالی است که باید از چندین کابل برای تأمین چنین توانی استفاده کرد و پاور گیگابایت با استفاده از یک کابل، میزان اختلاف ولتاژ خروجی پاور را به حداقل می‌رساند.

پاور گیگابایت با رابط PCIe 5.0

پاور جدید گیگابایت با رابط PCIe 5.0

نکته دیگر که باید در مورد پاور گیگابایت با رابط PCIe 5.0 اشاره کرد؛ اندازه مناسب رابط است. در واقع اندازه رابط مشابه مدل 8 پین است و ارائه چنین توانی با توجه به رابط کامپکت استفاده شده، باورنکردنی است. مشخص نیست آیا رابط جدید به یک شرط اساسی برای کارت گرافیک های PCIe 5.0 تبدیل می‌شود یا خیر؟ گفتنی است تمام کارت‌ها به توان 600 وات توان نیاز ندارند و با توجه به اندازه کامپکت رابط، دلیلی برای جلوگیری از همه‌گیر شدن این رابط وجود ندارد. در واقع این رابط می‌تواند به یک شرط اساسی در نسل جدید کارت گرافیک‌ها تبدیل شوند. باید ببینیم RTX 4060 و RX 7500 XT که هنوز معرفی نشده‌اند؛ از چه مشخصاتی پشتیبانی می‌کنند.

پاور گیگابایت با رابط PCIe 5.0پاور گیگابایت اولین مدلی نیست که از رابط PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. پاور ایسوس ROG Thor Platinum II دیگر مدلی است که با کابل مشابهی تولید شد؛ اما 4 پین اساسی که باعث ارائه 600 وات توان می‌شود را نداشت. ایسوس مشخصات این پاور را در مدل جدید Thor 2 تغییر داد و این مدل حال از کابل 450 وات پشتیبانی می‌کند. با معرفی این محصول جدید، انتظار معرفی پاورهای جدیدی از سوی شرکت‌های بزرگ را داشته باشید. به‌خصوص که کارت گرافیک RTX 3090 Ti به‌زودی با چنین رابطی عرضه می‌شود. در صورتی که می‌خواهید یک سیستم با آخرین نسل از کارت گرافیک خریداری کنید؛ بهتر است منتظر معرفی پاورهای جدید باشید.

استفاده از پاورهای 600 وات تک رابط، خبر چندان خوبی برای بازدهی کارت گرافیک‌ها نخواهد بود و باید تست‌های مختلفی در این مورد انجام شود؛ اما دوران کارت گرافیک 300 وات به پایان رسیده است و باید آماده تغییرات جدی باشیم.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*