امکان اجرای سریع‌تر بازی ‌ها برای کاربران ویندوز فراهم شد


Matin 26 اسفند 1400 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

فناوری DirectStorage یکی از قابلیت‌های پیشرفته کنسول‌های ایکس باکس سری است که با هدف دسته‌بندی سریع‌تر فایل‌ها و اجرای آن‌ها از حافظه SSD طراحی شده است. این قابلیت بالاخره برای کاربران ویندوز فعال شد و APIهای آن برای ویندوز در دسترس قرار گرفته است. البته مایکروسافت تنها SDK این فناوری را برای ویندوز منتشر کرده است و بازی‌سازها باید از آن به‌منظور بهینه‌سازی استفاده کنند و ممکن است مدتی تا دریافت بازی‌ کامپیوتر که بتواند به‌خوبی از فناوری استفاده کند فاصله داشته باشیم.

فناوری DirectStorage باعث کاهش زمان اجرای بازی می‌شود و به توسعه‌دهنده اجازه‌ی ساخت بازی‌های پرجزئیات و وسیع‌تری را می‌دهد. عملکرد فناوری ذخیره‌سازی مستقیم به این شکل است که اطلاعات به‌صورت مستقیم از حافظه NVMe SSD به کارت گرافیک منتقل می‌شوند و در نتیجه نیازی به پردازنده برای بازگشایی آن‌ها نخواهد بود و این فرایند چندین برابر سریع‌تر از حالت عادی است. گفتنی است فناوری جدید تنها برای حافظه‌های NVMe فعال نیست؛ اما پردازش اطلاعات از چنین حافظه‌هایی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

اجرای سریعتر بازی ویندوز DirectStorage

اجرای سریعتر بازی‌ کامپیوتر با فناوری DirectStorage

فناوری ذخیره‌سازی مستقیم ابتدا به‌عنوان یکی از ویژگی‌های ویندوز 11 اعلام شد. مایکروسافت رسماً ویندوز 11 را بهترین سیستم‌عامل برای گیمرها نامید و گفته شد که فناوری‌های جدید به بازی‌کنان در اجرای بهتر بازی‌ها کمک می‌کنند. در پست منتشرشده توسط مایکروسافت نوشته است که قابلیت DirectStorage برای ویندوز 10 نیز فعال می‌شود و این قابلیت با ویندوز قدیمی سازگار است. البته مایکروسافت، نصب ویندوز جدید را به بازی‌کنان پیشنهاد می‌دهد و ممکن است توسعه‌دهندگان این فناوری را برای سیستم‌عامل Windows 10 فعال نکنند.

مایکروسافت در بخش توسعه‌دهندگان وب‌سایت خود نوشته است که نصب حافظه NVMe SSD روی سیستم به ارتقاء تجربه‌ی کاربری کمک می‌کند و در نهایت به بازی‌کنان اجازه‌ی استفاده‌ی کامل از مزایای قابلیت ذخیره‌سازی مستقیم را می‌دهد. در حال حاضر مشخص نیست که عملکرد این فناوری توسط حافظه‌های HDD چطور خواهد بود.

گفتنی است مایکروسافت تنها API فناوری جدید را برای ویندوز فعال کرده است و این بدین معنی است که اجرای بازی‌ها از همین لحظه سریع‌تر شده‌اند؛ بلکه توسعه‌دهندگان باید از این فناوری برای بهینه‌سازی بازی‌هایشان استفاده کنند. در حال حاضر اکثر بازی‌های جدید از این فناوری برای کنسول ایکس باکس بهره برده‌اند؛ اما در ویندوز قضیه‌ی دیگری در جریان است. مایکروسافت قرار است در رویداد GDC امسال، معرفی بهتری از این فناوری ارائه کند و ما را با نحوه‌ی استفاده از آن آشنا کند.

اولین بازی که قرار است از فناوری DirectStorage برای ویندوز استفاده کند، بازی Forspoken است که در کنفرانس GDC مایکروسافت هم حضور خواهد داشت. تأخیر بازی Forspoken باعث شده است تا به این زودی شاهد انتشار بازی نباشیم و در نتیجه باید ماه‌ها تا دیدن بازی تازه‌ای با این قابلیت جدید منتظر بمانیم.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*