کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا وارد مرحله تست و آزمایش شد


Matin 31 فروردین 1401 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

شرکت انویدیا در ماه سپتامبر امسال، تولد دوسالگی کارت گرافیک RTX 30 را جشن می‌گیرد. در حالی که دو هفته از عرضه قدرتمند‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار به نام RTX 3090 Ti می‌گذرد؛ گزارش‌ها از ورود کارت گرافیک نسل آینده شرکت Nvidia با نام احتمالی RTX 4090 به مرحله تست و آزمایش خبر می‌دهند.

به استناد توییت تازه‌ای از kopite7kimi که افشاگر معروف اخبار سخت افزار به‌حساب می‌آید؛ کارت گرافیک AD102 وارد مرحله آزمایش شده است. این مدل از کارت گرافیک نسل آینده انویدیا احتمالاً قدرتمندترین آن‌ها باشد و بسیاری به RTX 4090 یا RTX 4080 اشاره می‌کنند. این اسامی با توجه به نام‌گذاری مستعار مدل‌های پیشین توسط انویدیا حدس زده شده‌اند.

در صورتی که مدل جدید وارد مرحله آزمایش شده باشد؛ این نشانه خوبی است که روند طراحی به‌خوبی پیش رفته و انویدیا از پس چالش‌ها برآمده است. البته مرحله آزمایش برای یک سخت‌افزار بسیار اهمیت دارد و مشکلات در این مرحله خود را نشان خواهند داد. طی کردن مرحله آزمایش نیز به معنی عرضه کارت گرافیک نیست و توسعه درایور زمان زیادی خواهد برد. فاکتورهای مختلفی باید در مرحله تست درایور چک شوند و سخت‌افزارهای مختلفی امتحان شوند تا یک درایور بتواند به مرحله انتشار برسد.

ورود کارت گرافیک نسل آینده انویدیا موسوم به RTX 4090 به مرحله تست و آزمایش بدین معنی است که فرکانس هدف نهایی شده است و همچنین طراحی نیز پاسخگوی نیازهای مهندسان بوده است. در صورتی که همه‌چیز خوب پیش برود و مشکلی پیش نیاید، احتمال عرضه کارت گرافیک RTX 40 در اواخر سال 2022 وجود دارد.

کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا

مشخصات کارت گرافیک نسل آینده انویدیا

تابه‌حال اطلاعات مختلفی در مورد کارت گرافیک نسل آینده انویدیا موسوم به Ada Lovelace درز پیدا کرده است. طبق شایعات، کارت گرافیک جدید انویدیا نیازمند پاور با پورت 12+4 PCIe 5.0 است و در نتیجه از تمام 600 وات توان بهره می‌برد. استفاده از تمام 600 وات توان باعث شده تا کارت گرافیک نسل جدید انویدیا نیازمند سخت‌افزارهای تازه‌ای باشد که قیمت هنگفتی دارند. انویدیا به هر نحوی می‌خواهد عملکرد کارت‌های خود را نسبت به نسل گذشته افزایش دهد و قیمت و مصرف انرژی در اولویت‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اگر گزارش‌ها صحیح باشند؛ کارت گرافیک Nvidia RTX 4090 با تراشه پنج نانومتری کاستوم TSMC ساخته می‌شود. این تغییر بزرگی از تراشه هشت نانومتری سامسونگ در RTX 30 به‌حساب می‌آید. این تغییر باید منجر به کاهش مصرف انرژی شود؛ اما افزودن توان بیشتر و همچنین افزایش ترانزیستورها و معماری با کلاک بالاتر در نهایت منجر به افزایش مصرف انرژی خواهد شد. مدل جدید احتمالاً از حافظه 25Gbps از نوع GDDR6X استفاده می‌کند.

انویدیا در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از کارت گرافیک نسل آینده منتشر نکرده است و در صورتی که مرحله آزمایش به‌خوبی پیش برود؛ معرفی نسل جدید در اواخر شهریور انجام خواهد شد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*