اپل iOS 16 را معرفی کرد


امید دلیری 17 خرداد 1401 3 دقیقه مطالعه
iOS 14

اپل iOS 16 را معرفی کرد. غول فناوری طی رویداد WWDC 2022 از نسل شانزدهم سیستم عامل iOS رونمایی کرد. این به‌روزرسانی بزرگ شامل صفحه قفل (Lock Screen) بازطراحی‌شده و قابل تنظیم، بهبود و پیشرفت Messages ، Maps و صفحه اصلی (Home Screen) ، قابلیت‌های اشتراک‌گذاری و شخصی‌سازی جدید و غیره می باشد. در این مقاله ویژگی های جدیدترین نسخه iOS را بررسی می کنیم. جدیدترین اخبار اپل را در مجله اینترنتی سیبو دنبال کنید.

صفحه قفل (Lock Screen) ، اعلان ها (Notifications) و حالت های فوکوس (Focus)

iOS 16 یک صفحه قفل کاملاً جدید و قابل تنظیم را ارائه می‌دهد. کاربران می توانند تعداد زیادی از عناصر طراحی از جمله سبک‌ها و رنگ‌ها را ویرایش کنند تا ظاهری شخصی‌تر برای صفحه قفل آیفون خود داشته باشند. صفحه قفل جدید شامل یک ردیف ویجت است که اپل می گوید میلیون ها ترکیب طراحی ممکن وجود دارد. کاربران می توانند چندین صفحه قفل ایجاد کنند و با کشیدن انگشت خود (Swipe) به راحتی بین آنها جابه جا شوند.

در iOS 16 اعلان‌ها (Notifications) اکنون از پایین صفحه نمایان می‌شوند و می‌توانند به راحتی پنهان شوند. به این ترتیب کاربران به راحتی می توانند دید واضحی از صفحه قفل شخصی‌شده خود داشته باشند.

فعالیت‌های زنده (Live Activities) ردیابی رویدادها را (مثلا هنگام پخش موسیقی یا ورزش) آسان تر می کند. چرا که اکنون ردیابی رویدادها بطور زنده و مستقیماً از صفحه قفل امکان پذیر می باشد.

حالت های فوکوس (Focus) نیز در iOS 16 اصلاح شده‌اند و اکنون به کاربران این امکان را می‌دهند که حالت‌های فوکوس را به یک صفحه قفل سفارشی شده خاص متصل کنند. حالت های فوکوس را می توان با کشیدن انگشت بین صفحه های قفل مختلف نیز فعال کرد. فیلترهای فوکوس نیز به کاربران این امکان را می‌دهند که محتوای مزاحم درون برنامه‌ها را فیلتر کنند.

پیام ها (Messages)

بخش پیام‌ها در iOS 16 اکنون امکان ویرایش و حذف پیام‌های ارسال شده و علامت‌گذاری پیام‌ها به عنوان خوانده‌نشده را ارائه می دهد. همچنین ویژگی SharePlay را می‌توان مستقیماً از بخش پیام‌ها (Messages) فعال کرد.

دیکته (Dictation) ، متن زنده (Live Text) و Siri

تجربه دیکته جدید ، صفحه کلید را هنگام صحبت کردن باز نگه می دارد و به کاربران امکان می دهد از ترکیبی از گفتار و تایپ در زمان واقعی استفاده کنند. دیکته جدید همچنین اکنون به طور خودکار علائم نگارشی و ایموجی ها را به پیام ها اضافه می کند. این امر از طریق Siri نیز امکان پذیر است.

API جدید App Intents به میانبرهای Siri اجازه می دهد بدون راه اندازی شروع به کار کنند.

ویژگی متن زنده (Live Text) در iOS 16 به ویدیو گسترش یافته است. درواقع کاربران اکنون می توانند متن داخل ویدیوها را انتخاب و کپی کنند. بخش اقدامات سریع (Quick Actions) جدید در متن زنده می‌تواند فعالیت‌های مرتبطی را ارائه دهد و کاربران می‌توانند متن را مستقیماً در نمای دوربین ترجمه کنند.

بخش Visual Lookup نیز شامل بهبودها و پیشرفت هایی شده است. اکنون کاربران می توانند با لمس و نگه داشتن سوژه یک تصویر ، آن را بیرون بکشند و به جای دیگری (مثلاً Notes) منتقل کنند.

Apple Pay و اپلیکیشن Wallet

اپلیکیشن Wallet در iOS 16 اکنون به کاربران امکان می دهد کلیدها را از طریق پیام به اشتراک بگذارند.

Apple Pay Later سرویس جدیدی است که اضافه شده است. کاربران با استفاده از این سرویس می توانند خرید کنند و هزینه آن را در چهار قسط در مدت شش هفته با بهره صفر و بدون کارمزد پرداخت کنند. ‌Apple Pay Later با هر خرید Apple Pay در دسترس است. ‌ویژگی جدید Apple Pay‌ Order Tracking (ردیابی سفارش‌های Apple Pay) نیز پیگیری خرید از خرده‌فروشانی مانند Shopify و دریافت رسید را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

اپلیکیشن Maps

اپلیکیشن Maps یا همان نقشه اپل در حال گسترش به بسیاری از کشورها و شهرهای دیگر در سراسر جهان است. مسیریابی چند توقفی به کاربران این امکان را می دهد که تا پانزده توقف پیش از موعد برنامه ریزی کنند. کاربران می‌توانند سفری را در مک برنامه‌ریزی کنند و آن را به آیفون ارسال کنند. کاربران همچنین در در iOS 16 با استفاده از Siri می توانند توقف‌هایی به سفر اضافه کنند.

اپل تی وی و Family Sharing

اپلیکیشن Apple TV اکنون می تواند اطلاعات بازی های ورزشی را از طریق Live Activities نمایش دهد. Apple News نیز به کاربران اجازه می دهد تا تیم ها و لیگ های مورد علاقه خود را بطو اختصاصی دنبال کنند.

اشتراک‌گذاری خانوادگی (Family Sharing) شامل راه‌های ساده‌تری برای مدیریت حساب‌های کودکان، از جمله راه‌های سریع‌تر برای تنظیم محدودیت‌های متناسب با سن و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید است. همچنین امکان راه‌اندازی ساده تر دستگاه با کنترل‌های والدین فراهم شده است. ویژگی چک لیست خانواده (Family Checklist) نیز کنترل‌های والدین و موارد دیگر را به کاربران یادآوری می کند.

iCloud Shared Photo Library به حداکثر شش عضو خانواده اجازه می دهد تا در کتابخانه عکس های iCloud اضافی مشارکت داشته باشند. برنامه دوربین نیز می‌تواند عکس‌های جدید را مستقیماً در کتابخانه مشترک خانواده به اشتراک بگذارد. تمامی اعضای خانواده دارای دسترسی های برابر هستند و عکس‌ها در خاطرات و ویجت‌های همه ظاهر می‌شوند.

ویژگی بررسی ایمنی (Safety Check)

iOS 16 دارای ویژگی‌ جدیدی در بخش حریم خصوصی و ایمنی است. بررسی ایمنی بخش جدیدی در تنظیمات برای بررسی و ویرایش هرگونه دسترسی اعطا شده به سایر کاربران است. درواقع راهی برای مدیریت و لغو سریع دسترسی، بازنشانی مجوزهای حریم خصوصی، محافظت از دسترسی به پیام‌ها و توقف اشتراک‌گذاری داده‌های موقعیت مکانی ارائه می‌ دهد.

سایر ویژگی های iOS 16

  • بهبود و پیشرفت ویژگی صدای فضایی (Spatial Audio)
  • اضافه شدن ویژگی یادداشت سریع (QuickNote) 
  • اضافه شدن اپلیکیشن Fitness به آیفون و امکان استفاده از آن بدون نیاز به اپل واچ 
  • سفارشی‌سازی‌های جدید Memoji
  • امکان قفل کردن آلبوم‌ عکس‌های مخفی (Hidden Photos) و اخیراً حذف شده (Recently Deleted)
  • بازشدن قفل Face ID در حالت افقی (Landscape Face ID)
  • امکان مشاهده پسورد WiFi کاربر توسط خودش
  • امکان ویرایش یا لغو ارسال پیام در iMessage تا 15 دقیقه پس از ارسال
  • ویژگی های جدید دوربین سری آیفون 13 برای حالت پرتره و حالت سینمایی

اولین نسخه بتای iOS 16 از امروز در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته است. نسخه بتای عمومی در ماه جولای در دسترس خواهد بود. نسل شانزدهم سیستم عامل iOS بر روی آیفون 8 و مدل های جدیدتر قابل نصب می باشد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*