محدودیت‌های دولت چین باعث به دردسر افتادن تأمین‌کنندگان اپل شد…!


فاطمه شاعری 18 شهریور 1402 2 دقیقه مطالعه
iOS 14

بازار بورس تایوان و چین در دسته‌بندی‌های مختلف اثراتی از ممنوعیت استفاده از آیفون برای کارمندان دولت چین را تجربه کرده است. این ممنوعیت باعث شده است که برخی سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی اپل را بفروشند. که این امر به افت ارزش بازار آن‌ها منجر شده است.

ارزش سهام اپل در دو روز اول پس از ممنوعیت آیفون در میان کارمندان دولت چین، ۶٫۴ درصد کاهش یافت. و حدود ۱۹۰ میلیارد دلار از ارزش بازار اپل از بین رفت. هرچند دولت چین هنوز این ممنوعیت را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است. اما منابع آگاه می‌گویند که این ممنوعیت در حال گسترش است.

بعضی از تحلیلگران وال‌استریت نیز نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را درک می‌کنند. آن‌ها تا حدی معتقدند که هرگونه افت درآمد اپل احتمالاً کمی باشد، زیرا آیفون در چین بسیار محبوب است. پس از دو روز افت متوالی، سهام اپل در روز جمعه رشد کرد و ۱٫۳ درصد افزایش یافت.

همچنین، همزمان با افزایش سخت‌گیری دولت چین، رقابت از سوی هواوی نیز شدیدتر شده است. هواوی در هفته‌های اخیر چهار گوشی رده‌بالا را به بازار چین عرضه کرده است که دارای پردازنده‌های هفت نانومتری هستند و این امر نگرانی مقامات ایالات متحده را افزایش داده است.

1

بعضی تحلیلگران معتقدند که رونمایی از گوشی‌های سری میت ۶۰ اولین گام هواوی برای بازگشت جدی به بازار موبایل است. هواوی، که به عنوان “قهرمان ملی” در چین محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر به عنوان یکی از برترین برندهای بازار موبایل جلوه کرده بود، اما اکنون فاصله زیادی از رقبای خود دارد.

مهمترین نکته این است که چین سومین بازار بزرگ اپل پس از آمریکا و اروپا است و هر سال میلیاردها دلار درآمد به این شرکت می‌آورد. اپل امسال با استفاده از تخفیف‌های بی‌سابقه توانسته فروش آیفون را در چین افزایش دهد.

همچنین…

ارزش سهام برخی از تأمین‌کنندگان اپل نیز کاهش یافته است. به عنوان مثال، سهام شرکت Largan Precision (تأمین‌کننده‌ی لنز دوربین آیفون) بیش از چهار درصد و سهام شرکت Luxshare Precision (مالک کارخانه‌هایی که خط مونتاژ آیفون را دارند) حدود دو درصد افت کرد. همچنین، ارزش سهام شرکت TSMC (تولیدکننده‌ی پردازنده‌های اپل) نیز ۰٫۶ درصد کاهش یافته است.

به طور کلی…

بررسی بازار نشان می‌دهد که ارزش سهام تأمین‌کنندگان اپل در مقایسه با تأمین‌کنندگان هواوی افت یافته است. در حالی که چین به تدریج آیفون را برای مقامات دولتی ممنوع می‌کند، اپل همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان این کشور به حساب می‌آید. این امر نشان از اهمیت بازار چین برای اپل دارد. از طرفی، اپل قیمت‌های بالایی برای محصولات خود در چین دارد، اما با این وجود تقاضا برای آیفون در این کشور بسیار زیاد است. برعکس، برندهای موبایل چینی قیمت‌های کمتری دارند، اما اپل به عنوان یک برند معتبر و محبوب در چین شناخته می‌شود.

اخیار دیگر اپل را در مجله سیبو دنبال کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*