تولید پردازنده‌ای قوی‌تر از Apple M1 توسط کوالکام…!


فاطمه شاعری 2 آبان 1402 2 دقیقه مطالعه
iOS 14

آخرین تراشه‌ ی ارائه‌شده توسط کوالکام برای رایانه‌های شخصی اکنون به اندازه‌ای قوی است که M1 اپل را شکست دهد و به‌عبارت دیگر قدرت عملکرد خود را به سطح M2 اپل نزدیک کرده است.

اپل با استفاده از تراشه‌های سری M خود توانسته‌است عملکرد چشمگیری را به همراه مصرف بهینه انرژی را در رایانه‌های شخصی به‌ارمغان آورد. از طرف دیگر، کوالکام و مایکروسافت نیز در تلاش برای توسعه رقبایی برای سیستم‌های روی چیپ‌های سری M اپل هستند. اگرچه تلاش‌های اولیه این دو شرکت در این زمینه ناموفق بودند. اما به‌نظر می‌رسد که تراشه‌ی جدید کوالکام توانسته M1 اپل را شکست دهد و در زمینه عملکرد به سطح M2 نزدیک شود.

نتایج بنچمارک تراشه‌ی جدید اسنپدراگون 8cx نسل چهار…

که با نام رمز Hamoa شناخته می‌شود و به تازگی منتشر شده است. تایید می‌کند که توانسته M1 اپل را برای تراشه‌های ARM پیشرفته‌تر خود شکست دهد. به تفاوت از نسخه‌های قبلی تراشه‌های ARM کوالکام که نتوانستند M1 اپل را به چالش بکشند. مدل جدید این تراشه از نظر عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۱۱۹۷ و ۹۳۳۷ امتیاز کسب کرده است. Snapdragon 8cx Gen 4 از هشت هسته پرفورمنس و چهار هسته بهینه برخوردار بوده و در مقایسه با M1 و M2 اپل، از تعداد هسته‌های پرفورمنس و هسته‌های بهینه بیشتری بهره می‌برد.

تراشه

اگرچه M1 و M2 اپل همچنان در امتیاز بنچمارک عملکرد تک‌هسته‌ای در جایگاه بالاتری نسبت به پردازنده‌ی جدید کوالکام قرار دارند. اما به دلیل داشتن تعداد هسته‌های کمتری در زمینه‌ی عملکرد چندهسته‌ای، تراشه‌ی کوالکام توانسته M1 را شکست دهد و فاصله‌اش با M2 را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد.

تراشه‌ی جدید کوالکام به نام Snapdragon 8cx Gen 4 به نظر می‌آید توسط Nuvia توسعه داده شده باشد. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۹ توسط مهندسان سابق اپل تأسیس شد، در سال ۲۰۲۱ توسط کوالکام به ارزش ۱٫۴ میلیارد دلار خریداری شد. اعضای تیم توسعه دهنده‌ی Nuvia به نظر می‌رسد که نقش مهمی در پیشرفت‌های اخیر در زمینه پردازنده‌های ARM داشته‌اند.

باید توجه داشت که…

عملکرد پردازنده‌ها نباید تنها براساس امتیاز بنچمارک آن‌ها برای تمام کاربردها مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین، اینکه تراشه‌ی کوالکام به‌دلیل داشتن تعداد هسته‌های بیشتری مصرف برق بیشتری داشته باشد نیز یک نکته مهم است. همچنین تاریخ عرضه‌ی این تراشه نسبت به M2 اپل به‌عقب است و در دست توسعه قرار دارد. انتظار می‌رود اولین رایانه‌های شخ

صی با تراشه‌ی جدید کوالکام در آخرین ماه‌های سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ عرضه شوند. در عین حال، اپل نیز برای معرفی تراشه‌ی M3 خود آماده است. و انتظار می‌رود این تراشه در ماه‌های آینده معرفی شود. قطعاً تراشه‌ی M3 قدرت عملکرد بهتری نسبت به M2 خواهد داشت. و به‌همین دلیل کوالکام برای رقابت با اپل باید به تلاش خود ادامه دهد.

در نهایت، تقویت رقابت در بازار کامپیوترهای شخصی مبتنی بر تراشه‌های ARM به نفع مصرف‌کنندگان است. زیرا این رقابت بهبود عملکرد تراشه‌ها را به همراه دارد. و ممکن است منجر به کاهش قیمت‌ها نیز شود.

اخبار دیگر مجله سیبو را دنبال کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*